چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۱
عظیمی: میزان هزینه‌ها در نمایشگاه امسال فرانکفورت کاهش يافت

محمد عظیمی، مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی از تغییرات مهم حضور ایران در شصت‌و‌پنجمین نمایشگاه كتاب فرانکفورت خبر داد و گفت: در این دوره نسبت به سال‌های گذشته هزینه‌های کمتری شده است./

محمد عظیمی، مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی کشور در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره دستاوردهای ایران در چهاردهمین حضور خود در نمایشگاه کتاب فرانکفورت گفت: این دوره از نمایشگاه، با رویکرد جدیدی دنبال شد و توانستیم متفاوت از سال‌های گذشته در نمایشگاه حضور داشته باشیم.

وی افزود: در گام نخست، بنا به درخواست ناشران و براي جلوگيري از پراکندگی آن‌ها و به منظور حمایت مالی از ناشران ایرانی در چهاردهمین حضور خود در نمایشگاه فرانکفورت، فضای وسيع‌تري را مهیا کردیم و در اختیار ناشران قرار دادیم تا غرفه‌های ایرانی در نمایشگاه را يك‌جا گردآوري كرده باشيم.
 
عظیمی با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده در نمایشگاه فرانکفورت گفت: در گام  بعد، ما به دنبال تقویت بخش‌خصوصی در نمایشگاه فرانکفورت بودیم. از این رو بخشی از کار غرفه را به اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران و بخشی ديگر هم به انجمن کتاب کودک و نوجوان واگذار کردیم. در حقيقت با این اقدام بیشتر در پی فروش و تبادل حقوق آثار ایرانی بودیم تا این دو تشکل صنفی به‌راحتی به فعالیت بپردازند.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی کشور همچنین از تغییرات محتوایی در چهاردهمین حضور ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت خبر داد و گفت: در این دوره برخلاف سال‌های گذشته نشست‌هایی را در نمایشگاه برگزار و به مسایل مربوط به نشر، ادبیات و هنر ایرانی پرداختیم. در سال‌های پیش چنین نشست‌هایی در غرفه ایران برگزار نمی‌شدند و این نشست‌ها برای نخستين بار در نمایشگاه کتاب فرانکفورت برگزار شد. نشست‌هایی  با موضوع «چالش‌های صنعت نشر ایران»، «معرفی نمایشگاه کتاب ایران» و «روز حافظ و گوته» از جمله مراسم‌هایی بودند که در این دوره برگزار شدند.

عظیمی افزود: همچنین در این دوره تصمیم گرفتیم برای جذب مخاطب بیشتر، کتاب‌ها و کاتالوگ‌هایی را با ترجمه انگليسي در دسترس مخاطبان قرار دهیم، البته حضور کتاب‌های ایرانی در حوزه هنر و دفاع مقدس نيز توانست به محتوای غرفه ایران در اين نمايشگاه، کمک زیادی كند.

وي اظهاركرد: این اقدامات در مقایسه با سال‌های گذشته باهزینه کمتری انجام شدند و از این لحاظ هم صرفه‌جویی در مصرف منابع داشتیم.

وی با اشاره به مذاکرات و تعاملات انجام شده در نمایشگاه کتاب فرانکفورت گفت:‌ در این نمایشگاه همچنین مذاکرات و تبادل لینک بسیار خوبی با روسای نمایشگاه‌های کشورهای خارجي صورت گرفت و توافقات اولیه برای حضور در این نمایشگاه‌‌ها انجام شد. 

عظیمی درباره بازتاب این تغییرات و استقبال ناشران از اقدامات انجام شده در این دوره گفت: ناشران بسیاری از این اقدام خوشحال و خرسند شدند و برای نمونه، آقای قدیانی درباره عملکرد غرفه ایران در نمایشگاه امسال فرانکفورت عنوان کرد که در 25 سال گذشته این نخستين بار است که غرفه ایران با چنین توان و پتانسیلی در نمایشگاه حضور پیدا كرد.
 
وي افزود: در نمایشگاه امسال همه ناشران فارغ از دسته‌بندی خاص در نمایشگاه حضور پیدا کرده بودند و این موجب رضایت آن‌ها شده بود.

شصت‌و‌پنجمین دوره نمایشگاه کتاب فرانکفورت در روزهای 17 تا 21 مهرماه در كشور آلمان برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها