سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۲
چه شد آمريكايي ها از نماد آزادي‌خواهي به شيطان بدل شدند؟

محمدرضادبیری نویسنده کتاب «چند پرده از داستان روابط ایران و آمریکا و مقالات دیگر» اعتقاد دارد که بعد از انقلاب اسلامی در ایران به طور مشخصی یک نوع گسست تاریخی در نگرش جوانان این مرز و بوم نسبت به آمریکا به وجود آمد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست نقد کتاب «چند پرده از داستان روابط ایران و آمریکا و مقالات دیگر» با حضور صادق خرازی، عباس ملکی و محمدرضا دبیری (نويسنده كتاب) عصر دیروز (29مهرماه) در مرکز فرهنگی شهرکتاب برگزار شد.

در این مراسم محمدرضا دبیری، نویسنده کتاب «چند پرده از داستان روابط ایران و آمریکا و مقالات دیگر» در ابتدای سخنان خود در مورد انگیزه و چگونگی تالیف این کتاب گفت: این کتاب، نخستين جلد از مقالات تحلیلی، تاریخی، حقوقی و سیاسی است که پیش از این در سایت دیپلماسی ایرانی قرار گرفته بود و بخش اعظم این کتاب مربوط به تاریخ و تحولات روابط ایران و آمریکا در 120 سال گذشته است که در قالب داستان، عملکرد شخصیت‌ها و رجال تاثیرگذار در این دوران تا دوران معاصر مورد بررسی قرار گرفته است. 

وی با اشاره به سبک شبه‌خاطره نویسی در این کتاب تصریح کرد: در این کتاب ترجیح دادم شبه خاطراتی از خود در سایه بزرگان به نگارش در آورم و در لابه‌لای آن اظهارنظرهایی هم نوشته شود و دلیل انتخاب این سبک آن‌است که در خاطره نویسی باید دو شرط اساسی رعایت شود؛ از جمله این‌که خاطرات باید از طرف افرادی نوشته شود که سن و سالی از آن‌ها گذشته باشد و همچنین خاطراتشان از امیدهایشان بیشتر باشد تا خاطرات آنها بتواند راهگشا باشد ولی به دلیل نداشتن شرط دوم در خود تصمیم به انتخاب این سبک گرفتم و این موضوع باعث شد ترکیب مقالات در این کتاب صورت کاملا پژوهشی به خود نگیرد. 

وی در ادامه با اشاره به موضوعات نوشته شده در این کتاب و چرایی انتخاب آن‌ها افزود: بعد از انقلاب اسلامی در ایران به طور مشخص یک نوع گسست تاریخی در نگرش جوانان این مرز و بوم نسبت به آمریکا به وجود آمد که در نتیجه آن، بر همه روابط گذشته این دو کشور خط بطلانی کشیده شد. از این رو تصمیم گرفتم گذشته روابط دوکشور و سوابق تاریخی آن‌ها را برای نسل انقلاب امروز که از گذشته یا چیزی نمی‌داند و یا بسیار کم می‌داند  روشن کنم. 

دبیری ادامه داد: در این کتاب سعی شده است به این سوال پاسخ داده شود که چه شد در نگاه ایرانیان در یک دوره 120 ساله، آمریکایی‌های آزادی‌خواه و محبوب به شیاطینی برای مملکت ایران تبدیل شدند؛ به طوری‌که امروز، شعار مرگ بر آمریکا به شعاری رایج در جامعه ما تبدیل شده است. این‌ها موضوعاتی هستند که اگر جوان امروز ایرانی سابقه‌ای از این روابط نداند، نمی‌تواند درک و فهم درست و روشنی ازشرایط و جریان‌های امروز ایران به دست آورد . 

وی تصریح کرد: متاسفانه در بخش اعظم نوشته‌ها و وقایع تاریخی امروز ، بیشتر به وقایع نگاری صرف پرداخته می‌شود و کمتر وقایع تاریخی را با وقایع روز و شرایط بین‌المللی ربط می‌دهند و تجزیه و تحلیل می‌کنند. به عنوان نمونه در معاهده ترکمنچای کمتر فضای ترکمنچای و شرایط آن دوران مورد بررسی قرار می‌گیرد و یا به چنین سوالی پاسخ داده نمی‌شود که آیا اگر ما به جای فتحعلی شاه در آن دوران بودیم چه می‌کردیم. بنابراین در این کتاب از نظر متدلوژی و روش سعی شده است وقایع تاریخی و شرایط آن زمان، توامان بررسی شوند تا درک روشن‌تری از آن‌ها صورت گیرد. 

وی ادامه داد: در تاریخ ایران بسیاری از رجال بوده‌اند که بیشتر از چیزی که بوده است، قهرمان و یا برعکس مورد افترا قرار گرفته اند. از این رو در این کتاب سعی شده است به طور مشخص سه شخصیت احمد قوام، محمد مصدق، علی رزم‌آرا زیر ذره‌بین قرار گیرد و دلیل انتخاب این سه شخصیت آن بوده است که به این سوال پاسخ داده شود که چگونه روابط ایران و آمریکا تحت تاثیر این سه شخصیت قرار گرفته است و تحلیل و تاثیرگذاری آن‌ها در این دوران چه بوده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها