سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۹
برپایی بزرگداشت مهرجویی همراه با نمایشگاه کتاب‌های آقای کارگردان

مراسم بزرگداشت نیم قرن فعالیت سینمایی و علمی داریوش مهرجویی، عضو پیوسته فرهنگستان هنر، همراه با نمایش فیلم مستند «داریوش مهرجویی: کارنامه چهل ساله» ساخته مانی حقیقی 28 مهر در فرهنگستان هنر برگزار می‌شود. در این مراسم نمایشگاهی از کتاب‌های سینمایی همراه با کتاب‌های منتشر شده داریوش مهرجویی در معرض دید دوستداران سینما قرار می‌گیرد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در این مراسم غیر از نمایش فیلم مستند «داریوش مهرجویی: کارنامه چهل ساله»، سیدمحمد بهشتی، علی دهباشی، مانی حقیقی، کیومرث منشی‌زاده و علیرضا رییسیان به سخنرانی درباره زندگی هنری و ادبی داریوش مهرجویی می‌پردازند. 

همچنین در حاشیه این مراسم با همکاری موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری «متن»، انتشارات افراز، نشر مرکز و نشر هرمس، یک نمایشگاه کتاب‌های سینمایی (به همراه کتاب‌های منتشر شده داریوش مهرجویی) برگزار می‌شود. 

داریوش مهرجویی، متولد 1318 با ساخت فیلم گاو در سال 1348 یکی از دو کارگردان شکل‌دهنده سینمای موسوم به موج نوی ایران شد. او هم‌اکنون عضو پیوسته فرهنگستان هنر ایران است. 

مهرجویی در سن 20 سالگی برای ادامه تحصیل به آمریکا می‌رود. ابتدا به تحصیل در رشته سینما می‌پردازد، اما پس از مدت کوتاهی این رشته را رها کرد و در سال 1344 از دانشگاه یوسی‌ال‌ای در لس‌آنجلس لیسانس فلسفه گرفت. او مدتی را نیز سردبیر نشریه «پارس ریویو» در لس‌آنجلس بود.
 
این کارگردان یکی از مهم‌ترین سازندگان فیلم‌های اقتباسی در سینمای ایران است. تاکنون بسیاری از شاخص‌ترین آثار مهرجویی از جمله «گاو»، «مهمان مامان»، «دایره مینا»، «سارا» و «پری» با اقتباس از آثار ادبی ساخته شده‌اند. 

مهرجویی در زمینه ترجمه نیز چهره شاخصی به شمار می‌آید. 

«بعد زیبایی شناختی و زیباشناختی واقعیت» اثر هربرت مارکوزه، «جهان هولوگرافیک »اثر مایکل تالبوت، «یونگ، خدایان و انسان مدرن» اثر آنتونیو مورنو، نمایشنامه‌های « غرب واقعی و طفل مدفون» اثر سام شپارد و «آوازه‌خوان طاس و درس» اثر اوژن یونسکو از ترجمه‌های منتشر شده داریوش مهرجویی است. 

مهرجویی همچنین دو رمان نیز با نام‌های «به خاطر یک فیلم بلند لعنتی» و «در خرابات مغان» منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها