یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۹
برنامه هاي كانون پرورش فكري در هفته كتاب تشريح شد

کارشناسان فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نخستین جلسه ستاد اجرایی «هفته کتاب» برنامه هاي اين كانون را براي اين دوره از «هفته كتاب» تشريح كردند./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نخستین جلسه هم‌اندیشی نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی برای برگزاری بیست‌و‌یکمین دوره هفته کتاب با حضور 70 تشکل و سازمان صبح امروز در ساختمان فجر برگزار شد.

این جلسه با حضور علی اسماعیلی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و  ارشاد اسلامی، محمد اللهیاری، دبیر برگزاری بیست و یکمین دوره هفته کتاب، همایون امیرزاده، نماینده تام‌الاختیار معاونت فرهنگی در هفته کتاب و جمعی از ناشران و برگزیدگان برگزار شد.

مریم تاراسی، کارشناس فرهنگی در حوزه کتابخانه‌های سیار و روستایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این نشست به معرفی همایش کتابخوانی این کانون پرداخت و گفت: دومین سال همایش کتابخوانی این کانون که در 31 استان برگزار می‌شود، شیوه‌نامه‌هایی را به صورت عملی در دفاتر استان‌ها جهت تشویق مطالعه کودکان و نوجوانان ارسال كرده‌است.

تاراسی ادامه داد: برنامه‌های همایش کتابخوانی این کانون، شامل برنامه های مختلفي مانند برپایی نمایشگاه‌ها، جشن کتاب، فروش کتاب، کارگاه‌های کتابخوانی، تجلیل از طرح هاي برتر اعضای کتاب به صورت عملی و نرم‌افزاری است.

وی در ادامه به تلاش كانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ایجاد کتابخانه‌های سیار اشاره کرد و گفت: در این کانون به تجلیل و قدردانی از طرح‌ها و ایده‌های برتر مدیران برای ایجاد کتابخانه‌های سیار در مناطق محروم و روستایی و مناطق شهری غیر برخوردار و کم برخوردار پرداخته می‌شود.

در ادامه، ویدا ملکی یکی دیگر از کارشناسان فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پیشنهادهایی در چهار محور ارایه کرد و گفت: براي ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، بهتر است طلاب در حوزه تبلیغات اسلامی علاوه بر سخنرانی‌هایشان به معرفی کتاب‌های عاشورایی و مربوط با حوزه دین بپردازند.

وی همچنین به ترویج فرهنگ کتابخوانی در کودکان اشاره کرد و گفت: فرهنگ ترویج مطالعه کتاب باید از کودکان شروع شود و کتابخانه‌ها باید به جای تبدیل شدن به محیط‌های ساکت و سالن‌های مطالعه برای دانش آموزان کنکوری،  به فضاهای خانواده محور برای مطالعه کتاب بدل شوند. به طوری که کودکان بتوانند همراه خانواده‌ها و والدینشان به کتابخانه‌ها بروند و از کتاب‌ها استفاده کنند.

موضوع ممیزی در حوزه کتاب بحث دیگری بود که وی به آن اشاره کرد و گفت: از آنجا که کودکان آسیب‌پذیرترین قشر جامعه‌اند، در حال حاضر،  ممیزی  در حوزه کتاب کودکان وجود ندارد و به همین دلیل، همه‌گونه خوراک غلط فکری  به آنها ارایه می‌شود.

وی افزود: ممیزی کتاب نباید محدود به حوزه بزرگسالان باشد و بايد بر روي مطالب و محتوای كتاب‌هاي کودکان و نوجوانان نيز نظارت و مميزي صورت بگيرد.

وی همچنین به گروه‌بندی‌های ایجاد شده در حوزه نوشتن و تولید محتوا اشاره کرد و گفت: در حال حاضر هم‌اندیشی و نفوذ در گروه‌های نامبرده راحت نیست و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید بستری فراهم کند تا هم‌اندیشی در تولید محتوا راحت‌تر صورت گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها