دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۷
معرفی ماتیاس کِله به عنوان برنده جایزه تادئوس ترول 2013

ماتیاس کله نویسنده و شاعر آلمانی به عنوان برنده جایزه ادبی تادئوس ترول 2013 معرفی شد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، وی این جایزه 10 هزار یورویی را که از سوی کانون حمایت از نویسندگان آلمانی در بادن – ووتمبرگ اهدا می‌شود، برای مجموعه شعر «باله تکه سفال‌های شکسته» که از سوی انتشارات «کلوپفر و میر» منتشر شده‌است، دریافت می‌کند.

هیات داوران در توضیح انتخاب خود اعلام کرد: ماتیاس کله، دیده‌ها، محسوسات و چیزهای سطحی و گذرا را با زبانی دقیق به تصاویری تاثیرگذار بدل می‌کند. او در فضایی تنگاتنگ به وسیله توضیحات و انکسار ماهرانه سطرها، تصویری روشن به وجود می‌آورد. روح شاعرانه کوهنورد پر شوق و شوری که به طیف وسیعی از طریق اثر پیشین وی با نام «کتاب مقدس پیاده‌روی» شناسانده شد، لحظاتی تفرج‌آمیز را در مکان‌هایی که اغلب تماشایی و جالب نیستند، ممکن می‌کند: در کنار صلیب نصب شده در قله کوه، در یک قطار سریع‌السیر درون شهری، در اتاق یک هتل، در مسیر زیرزمینی پر از خاطرات ناتمام. او با طنزی لطیف و شاعرانه از یکنواختی اثر جلوگیری می‌کند و مخاطب با لبخند چیزی را می‌خواند که تا مدت‌ها تاثیر آن پابرجا می‌ماند.

ماتیاس کله متولد 1967 و در رشته‌های مطالعات زبان و ادبیات آلمانی و جامعه‌شناسی تحصیل کرده‌است. وی که به عنوان نویسنده‌ای آزاد و منتقد از شهر کارلسروهه شناخته می‌شود، از سال 1994 به انتشار اشعارش در نشریات و گلچین‌های ادبی پرداخته است.

جایزه تادئوس ترول به ارزش 10 هزار یورو به نام تادئوس ترول (1914 – 1980) از موسسان کانون حمایت از نویسندگان آلمانی در بادن – ووتمبرگ نامگذاری شده است. زمان اهدای این جایزه در شهر کارلسروهه هنوز اعلام نشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها