دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۲
اربابی: کتاب‌های درسی دانش‌آموزان استثنایی با تصوير سازي قابل درك تر است

عباس اربابی، مدیر توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، گفت: مناسب‌سازی کتاب‌های درسی دانش‌آموزان ناشنوا که با تصویرسازی همراه است در انتقال بهتر مفاهیم انتزاعی درس‌هایی مانند فلسفه و بینش اسلامی موثر است.

عباس اربابی، مدیر توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره مناسب‌سازی کتاب‌های درسی دانش‌آموزان استثنایی اظهار کرد: در میان دانش‌آموزان استثنایی، ناشنوایان به کمترین تغییرات در محتوای درسی نیاز دارند، چراکه می‌توانند متن را مشاهده کرده و تصاویر را ببینند. 

وی ادامه داد: دانش‌آموز ناشنوا با این وجود آموزش مفاهیمی انتزاعی  با مسایلی روبه‌رو است که مناسب‌سازی را ضروری می‌کند و این موضوع بیشتر در کتاب‌هایی مانند فلسفه و بینش اسلامی پیش می‌آید.
 
اربابی بیان کرد: به همین منظور بسته‌های آموزشی‌ای برای این گروه دانش‌آموزان تدارک دیده شده که علاوه بر کتاب شامل درس‌افزارهایی است که به انتقال هرچه بهتر مفاهیم کمک می‌کند. 

اربابی با اعلام این‌که در تمامی مدارس استثنایی کشور حداقل یک کلاس هوشمند وجود دارد، گفت: در مدارس هوشمند، معلم علاوه بر تدریس متن کتاب، می‌تواند با بهره‌گیری از تصاویر، فیلم و اسلاید موضوعات مختلف را به دانش‌آموز ناشنوا یا کم شنوا آموزش دهد. 

مدیر توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره تجهیزات کتابخانه‌های مدارس دانش‌آموزان ناشنوا اظهار کرد: در تهیه و تدارک کتاب‌های این‌گونه مدارس باید مصور بودن کتاب را مدنظر قرار داد چراکه متن به تنهایی کفایت نمی‌کند. برای نمونه آموزه‌های قصص پیامبران زمانی که با تصویر سازی همراه شده است، قطعا بهتر انتقال پیدا می‌کند چراکه تصویر در تقریب به ذهن موثر واقع می‌شود. 

وی افزود: بر این اساس سعی شده تا کتاب‌هایی برای کتابخانه‌های این مدارس تهیه شود که با تصویرسازی در درک و فهم هرچه بهتر موثر باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها