شنبه ۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۲
بزرگداشت فرناندو دل پاسو در مكزيك

بزرگداشت فرناندو دل پاسو، نويسنده، ديپلمات،طراح و استاد دانشگاه مكزيكي در مكزيكوسيتي برگزار شد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از اينفورمادور، بزرگداشت فرناندو دل پاسو، نويسنده و استاد مكزيكي در كاخ مانوئل پونسه در بياس آرتس مكزيكو سيتي برگزار شد.

فرناندو دل پاسو كه از نويسندگان تاثيرگذار در ادبيات مكزيك و آمريكاي لاتين است و تاكنون كتاب‌هاي بسيار ارزشمندي را در ادبيات اسپانيايي زبان خلق كرده، بر صندلی چرخدار با كمك دوستش رافائل توبار ايده ترسا، ریيس شوراي فرهنگ و هنر مكزيك ( برگزار كننده اصلي اين برنامه ، در اين مراسم حاضر شد.

رافائل توبار در اين مراسم كه با حضور نويسندگاني همچون هكتور اورستس آگيلار، خوسه ده لا كولينا، هكتور ايوان گونسالس، خيوليانا دال پياس و هوگو گوتيررس بگا برگزار شد، اعلام كرد: اين مراسم بزرگداشتی براي يك نويسنده، نقاش، استاد دقیق دانشگاه، يك دوست و يك ديپلمات سخاوتمند است.

توبار همچنين در مقابل خيل عظيم شركت كنندگان در اين مراسم گفت: من سال 1985 ، در پاريس و زمانی با دل پاسو آشنا شدم كه وي به عنوان سفير مكزيك در فرانسه به سر مي‌برد. آن موقع تنها چيزي كه از او مي‌دانستم اين بود كه وي نويسنده دو كتاب غيرعادي است. ولي بعدها كه با وي صحبت كردم متوجه شدم كه اين كتاب‌ها ادغامي بسيار پيچيده و مشكل از طنز، فرهنگ ، عمق و گرما هستند.

پس از سخنراني توبار، دوستان وهمكاران دل پاسو، يك به يك روي سن آمده و از وي به عنوان يكي از مهمترين نويسندگان آمريكاي لاتين و شاعری از نسل دانته و ويرژيل ياد كردند.

هوگو گوتيررس بگا با اشاره به اينكه امسال ربع قرن از انتشار كتاب «اخبار امپراتوري» اثر فرناندو دل پاسو می‌گذرد، در مورد وي گفت: دل پاسو آغازكننده يك فرم جديد رمان تاريخی است.

هكتور اورسته آگيلار با يادآوري اينكه رمان «اخبار امپراتوري» از سوی مجله نكسوز به عنوان بهترين رمان 30 سال گذشته انتخاب شد، گفت: حضور اين رمان از سال انتشارش تا كنون هيچگاه از كتاب‌فروشي‌ها حذف نشده است و همچنان به زبان‌هاي مختلف ترجمه مي‌شود.

هكتور ايوان گونسالس نيز در اين مراسم گفت: نخستين متني كه از دل پاسو خواندم، در شماره نخست مجله «پارانتز» منتشر شده بود و اين مجله شان ادبي دل پاسو را برابر با خورخه لوئيس بورخس خوانده بود.

فرناندو دل پاسو مورانته، نويسنده، طراح، نقاش، ديپلمات و استاد مكزيكي، اول آوريل 1935 متولد شد. او از نزدیک‌ترین دوستان موریس بلانشو ، نویسنده فرانسوی بود و تحصیلاتش را در رشته اقتصاد و ادبیات در دانشگاه ملی مکزیک گذراند و کار خود را در زمینه ادبیات از سال 1955 و با انتشار متن برای آژانس‌های مختلف خبری شروع کرد. در همین دوران بود که دل پاسو ، تحت تاثیر نویسندگانی همچون خوآن رولفو، ویلیام فاکنر، جیمز جویس و لوئیس کارول نگارش کتاب «غزل‌های روزانه» را آغاز و سال 1958 آن را منتشر کرد.

او در سال 1969 به ایالت آیووای آمریکا و در سال 1971 به لندن مهاجرت کرد. در همین شهر، وی رمان بعدی‌اش با نام «پالینروی مکزیک» را در سال 1977 منتشر کرد و سال 1982 نیز جایزه رمولو گایگوس را برای این رمان از آن خود کرد. وی همچنین در دوره اقامتش در لندن در رادیو بی‌بی‌سی مشغول کار بود و پس از 14 سال زندگی در این شهر، در سال  1985به عنوان سفیر مکزیک به پاریس مهاجرت کرد و علاوه بر این، به عنوان تولید کننده برنامه رادیو بین‌المللی فرانسه مشغول به کار شد.در همین سال کتاب «پالینروی مکزیک» به فرانسه ترجمه و برنده جایزه بهترین کتاب خارجی فرانسه انتخاب شد.دل پاسو همچنین در سال 1986 برنده جایزه ملی رادیو اسپانیا برای بهترین برنامه رادیویی اسپانیایی زبان شد.

در سال 1989 ، دل پاسو به عنوان سرکنسول مکزیک در پاریس انتخاب شد و تا سال 1992 که سال بازگشتش به مکزیک بود، در این منصب باقی ماند.در این سال وی به عنوان رییس کل کتابخانه ایبروی آمریکایی اوکتاویو پاز در دانشگاه گوادالاخارای مکزیک انتخاب شد و از همین سال شروع به نگارش رمان بعدی‌اش با نام «لیندا 67» کرد که سال 1995 منتشر شد. در سال 2007 نیز دانشگاه گوادالاخارا بزرگداشتی برای وی برگزار کرد.

از دیگر جوایزی که دل پاسو تاکنون دریافت کرده می‌توان به جایزه رمان مکزیک در سال 1975، جایزه مازاتلن ادبیات در سال 1988، جایزه ملی زبان‌شناسی و ادبیات سال 1991 و جایزه نمایشگاه بین‌المللی کتاب گوادالاخارا در سال 2007 اشاره کرد. وی همچنین آثار بسیار ارزشمندی را در ادبیات آمریکای لاتین خلق کرده است که از میان آن ها می‌توان «خوسه تریگو» در سال 1966، مجموعه شعر «از A تا Z» در سال 1988، «پالت ده رنگ» در سال 1990 و «قلعه‌هایی روی هوا» در سال 2002 را نام برد.

دل پاسو همچنین دست توانمندی در نقاشی دارد و آثار نقاشی او در پاریس، مکزیک، لندن و بیشتر شهرهای ایالات متحده آمریکا مشتاقانی دارد. آثار نقاشی و طراحی وی نیز در مکزیکوسیتی در موزه ملی هنرهای امروزینه و در گوادالاخارا در موسسه فرهنگی کابانیاس نگهداری می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها