چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۳
ارتش ایران استراتژی‌های صدام را شکست داد

فرماندهان و نظامیان حاضر در یازدهمین نشست هم‌اندیشی پیشکسوتان دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران بر غافلگیر نشدن ارتش جمهوری اسلامی ایران در آغاز جنگ تحمیلی و ضرورت راه‌اندازی گروه مطالعاتی برای شناختن دلیل ناکام ماندن استراتژی‌های عراق در جنگ تحمیلی تاکید کردند._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، یازدهمین نشست هم‌اندیشی پیشکسوتان دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران، صبح امروز، سوم مهرماه 92 با حضور سید علی آل‌هاشم، رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، سید محمد‌رضا واحدی، معاون فرهنگی این سازمان و گروهی از فرماندهان ارشد و پیشکسوت ارتش در سالن غدیر سازمان عقیدتی سیاسی ارتش برگزار شد.

در ابتدای این برنامه، سید محمد‌رضا واحدی با بیان این که نشست‌های هم‌اندیشی، چهارشنبه ابتدای هر ماه به پیشنهاد نماینده ولی فقیه در ارتش جمهوری اسلامی ایران تشکیل می‌شود، اظهار کرد: یکی از نتایج این نشست‌های هم‌اندیشی، تمرکز یافتن فعالیت‌های متولیان فرهنگی، تبلیغاتی، انتشاراتی، فرماندهی، هیات معارف جنگ شهید صیاد شیرازی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش بر روند جنگ تحمیلی در یک سال ابتدایی است.

وی ادامه داد: مجمع پیشکسوتان عناصر ثابتی ندارد و به مناسبت‌های مختلف افراد متفاوتی دعوت می‌شوند. امروز، به مناسبت هفته دفاع مقدس افراد بیشتری در برنامه حضور دارند و برای نخستین‌بار این برنامه با حضور رسانه‌های مختلف برگزار می‌شود.

سرهنگ قمری از نیروی هوایی ارتش، نخستین پیشکسوتی بود که به سخنرانی پرداخت و گفت: در چنین روزی که سوم مهر‌ماه است، عراق سه کیلومتر در خاک ما پیش‌روی کرده بود. ساعت 8 و 45 دقیقه صبح، هواپیماهای عراقی به بمباران مواضع و تانک‌های ما در گردان «دژ» پرداختند. روز‌های سوم، چهارم و هفتم مهر‌ماه نیز هواپیما‌های ما به‌طور متقابل به بمباران مواضع عراق پرداختند. 75 نفر به شهادت رسیدند تا عراقی‌ها را از نوار مرزی بیرون راندیم. به خاطر دارم که شهید زارعیان پرچم ایران را روی مواضع منهدم شده عراق نصب کرد.

در ادامه، امیر پورداراب گفت: پیش از آن‌که عراق حمله خود را به طور رسمی به کشورمان آغاز کند، 26 شهریور‌ماه سال 1359 نیروی رزمی 148 به تیپ دوم زرهی در دزفول(عین‌خوش) تحویل دادیم. وضعیت بسیار بحرانی بود. تعداد تانک مناسبی وجود نداشت. در این محور، لشکر یک مکانیزه عراق برای حمله به فکه پیش‌بینی شده بود. یک هفته این نیروی رزمی جنگید و شهید داد. دشمن را در غرب کرخه تثبیت کرد. دشمن به سمت دیگر شهر شوش حرکت کرد. دوکوهه را عراق بمباران کرده و خط آهن را نابود کرده بود. در غرب شوش دو گردان آسیب‌دیده مستقر بود اما به سختی و تا آخرین گلوله‌ها مقاومت کرد که اگر این رشادت‌های روز‌های ابتدایی نبود، شرایط بسیار بدتری را باید تحمل می‌کردیم.

سرتیپ دوم خلبان اسماعیل موسوی در این نشست گفت: سه ماه نخستین جنگ را باید ویژه عملیات‌های نیروی هوایی بدانیم. تثبیت نیروی مهاجم به مرز‌ها به کوشش نیروی هوایی و هوانیروز انجام گرفت. نیروی هوایی ارتش از آسمان نیروی زمینی ارتش و سپاه را همراهی کرد.

سپس حجت‌الاسلام واحدی با اشاره به این‌که آماده نبودن ارتش برای سد کردن راه تهاجم دشمن، یکی از چالش‌های موجود است گفت: در حالی که بر اساس اطلاعات من، ارتش از 6 ماه پیش از جنگ تحمیلی شاهد تحرکات نظامی عراق بود و آن‌ها را گزارش می‌کرد. آماده‌ترین نیرویی که به سد کردن راه تهاجم دشمن بعثی پرداخت، ارتش بود. با توجه به حضور رسانه‌ها، از پیش‌کسوتان می‌خواهم که به این پرسش پاسخ دهند.

امیر سرتیپ محمد عابدی در این‌باره توضیح داد: موضوع اعتماد امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و ملت ایران به ارتش در پیش از انقلاب، حین آن و پس از انقلاب اسلامی بسیار با اهمیت است. دفاع مقدس جهاد اصغر بود و ما امروز در جهاد اکبر در حال نبردیم. باید در این جهاد هم مانند جانفشانی در سال‌های دفاع مقدس تا پای جانمان بایستیم.

وی با اشاره به سابقه انقلابی نیروی هوایی گفت: اعتماد ایران به ارتش را در 19 تیر‌ماه 1358 می‌توان مشاهده کرد. زمانی که قرار شد با 100 فروند بالگرد هوانیروز رژه‌ای را در حاشیه شهر قم تدارک دیدیم که این رژه شعف حضرت امام خمینی (ره) را برانگیخت. انتظار داریم برای نمایش اعتماد رهبر انقلاب به ارتش، فیلم این رژه هم در کنار تمام برنامه‌های هفته دفاع مقدس پخش شود.

سرتیپ عابدی افزود: افسران ارتش جمهوری اسلامی ایران بودند که در پادگان لشکرک و پادگان حُر، جوانان را آموزش دادند. نیرو‌های نا منظم را قبل از جنگ آموزش داده بودیم و با رهبری مقام معظم رهبری و همراهی شهید چمران، جنگ‌های نامنظم را ارتش اداره می‌کرد.

امیر سرتیپ دوم خسرو جهانی در این نشست هم‌اندیشی گفت: با حمله صدام، ساختار نیروی انسانی و ساختار تجهیزاتی و در مجموع، سازمان رزمی نیرو‌های مسلح شکل گرفت. با تحریم نظامی آمریکا، اعتماد به نفس و خود اتکایی در میان ارتشی‌ها ایجاد شد. ساخت قطعات را به صورت بنیادین آغاز کردیم. تشکیل قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء که با دستور مقام معظم رهبری شکل گرفت، هدیه رهبری به نیروی پدافندی بود.

وی ادامه داد: حراست از سکو‌های نفتی از مهمترین وظایف پدافند هوایی بود که در جزیره خارک، بیش از 70 موضع پدافندی برقرار کردیم. با این امنیت روزانه دو میلیون بشکه نفت در سال‌های جنگ تحمیلی صادر و ارز مورد نیاز کشور تامین می‌شد.

سرتیپ خلبان، رضا رمضانی هم در سخنانی گفت: غافلگیری ممکن است جنبه‌های مختلفی داشته باشد. مطابق اسناد، از سال 58 طرح مقابله با عراق مطابق طرح البرز به نیروی ‌هوایی ابلاغ می‌شود. 27 شهریور حتی دو شهید در این مقابله‌ها داشته‌ایم.

وی در یادی از شهید حاتمی گفت: هواپیمای او مورد اصابت قرار گرفت و با چتر در میان عشایر فرود آمد. عشایر مدت‌ها وی را در پناه خود داشتند و به همین دلیل، تعداد بسیاری از مردان آن‌ها به شهادت رسیدند. در نهایت عراقی‌ها با جست و جوی چادر به چادر خلبان حاتمی را یافتند و او را به شهادت رساندند. این خاطره نشان می‌دهد که عشایر ایرانی تا چه اندازه از ارتش حمایت می‌کردند.

امیر سرتیپ بای، از پیشکسوتان نیروی دریایی در این نشست هم‌اندیشی اظهار کرد: نیروی دریایی ارتش از اسفند‌ماه سال 1358 شاهد تحرکات نیروی‌های عراقی بود. از همان زمان سه واحد به خرمشهر و آبادان اعزام شدند. یکم فروردین‌ماه مانوری انجام شد و از این راه به نقاط ضعف و قدرت خود پی بردیم. بنابراین غافلگیری برای نیروی دریایی مفهومی نداشت.

امیر سرتیپ پورداراب درباره غافلگیر شدن ارتش توضیح داد: از 18 فروردین سال 1359 آماده‌باش درجه دو به یگان‌های حاضر در منطقه ابلاغ شد. ارتش در خرداد 1359 با نیروی زمینی، طرح دفاع کلی را در شرق کشور که روسیه در افغانستان تحرکاتی داشت و شمال غرب کشور اجرا کرد. بنابراین ارتش به هیچ‌وجه غافلگیر نشد اما نیروی کافی در برابر دشمن نداشتیم. نیرو‌های رزمی ارتش در برابر یک لشکر عراقی ایستادگی می‌کردند.

سرتیپ خلبان محمد انصاری، فرمانده سابق هوانیروز جمهوری اسلامی، دیگر سخنران این نشست هم‌اندیشی بود. وی گفت: ارتش همان‌گونه که اشاره شد، خاستگاه مردمی، مذهبی داشت. از هوانیروز به عنوان یک ابزار قوی بهره گرفته می‌شد. ارتشی‌ها نیاز به اثبات خدمات خود ندارند. دوره‌هایی که دیده‌اند و میزان مقبولیتی که نزد مردم و رهبری دارند برای ارتش کافی است. پس از انقلاب، آموزش‌های ارتش تنها در داخل کشورمان صورت می‌گرفت. ارتش روحانیت را در کنار خود دارد. مقام معظم رهبری و رییس جمهوری کشورمان فعالیت نظامی خود را در ارتش آغاز کردند.

عباسعلی منصوری آرانی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی هم از دیگر حاضران این برنامه بود که سخنان خود را با اشاره به سخنان خالد‌بن سلطان، وزیر دفاع عربستان در کتابی که به عملیات عراق در کویت می‌پردازد و گوشه‌هایی اشاره به جنگ عراق علیه ایران دارد، آغاز کرد و گفت: خالد می‌گوید که امیرِ کویت پس از حمله عراق به کشورش، از عربستان درخواست پناهندگی کرده بود. صدام می‌خواست 24 ساعته کویت را بگیرد و گرفت. پیش از حمله به ایران، چنین تهدیدی را هم علیه کشور ما داشت. کاری که ارتش و دانشکده افسری امام علی(ع) به انجام رساند، شکست استراتژی صدام بود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: باید درباره این موضوع مطالعه شود که چه چیزی باعث شد عراق نتواند استراتژی خود را پیش ببرد؟ اگرچه ارتش تلاش‌های بسیاری برای تببین عملکرد خود در دفاع مقدس داشت، سازمان عقیدتی سیاسی باید گروه مطالعاتی در این زمینه راه‌اندازی کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین آل هاشم نیز در سخنانش به برشمردن اهداف عراق در جنگ تحمیلی پرداخت و اظهار کرد: از بین‌بردن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، تصرف خاک میهن عزیزمان، تسلط بر نفت منطقه، تجزیه طلبی ایران و جلوگیری از صدور فرهنگ انقلاب از اهداف جنگ تحمیلی بود که آن‌ها به هیچ یک از اهداف خود نرسیدند. بیشتر کشورها در این زمینه با صدام همراه شدند اما خداوند مانع از تحقق اهدافشان شد. از راه‌های انتقال فرهنگ دفاع مقدس برگزاری همین جلسه‌های هم‌اندیشی و نیز انتشار خاطرات فرماندهان در قالب کتاب است که سازمان عقیدتی سیاسی ارتش اهتمام ویژه‌ای در این زمینه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها