چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۳
فروغ در شعر معاصر بی‌همتاست

غزل تاجبخش گفت: برای بیان پیچیدگی‌های زندگی روزمره در غزل معاصر باید پیش از هر چیز دید که غزلسرا چقدر توانایی دارد. اگر غزلسرا ماهر باشد می‌تواند پیچیدگی‌های زندگی روزمره را به شعر بکشاند. در شعر معاصر فروغ را داریم که هیچ همتایی برایش وجود ندارد. او زنانه شعر می‌نویسد و کسی را در شعر معاصر سراغ ندارم که مانند این شاعر زنانه فکر کند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، تاجبخش که به زودی سه مجموعه شعر جدیدش را راهی بازار کتاب می‌کند، درباره برخی اختصاصات شعر معاصر توضیح داد: برای بیان پیچیدگی‌های زندگی امروز در غزل معاصر باید غزلسرا تبحر خاصی داشته باشد. مگر در زمان حافظ زندگی آدمی پیچیدگی‌های خاص خودش را به اقتضای دوران نداشت یا حافظ با آن وضعیت سخت غزل‌های محکم نمی‌سرود؟

وی ادامه داد: طبعاً در شعر نیمایی دست شاعر بازتر است و شاعر راحت‌تر می‌تواند از زندگی روزمره با همه پیچیدگی‌هایش سخن بگوید، اما این حرف بدان معنا نیست که غزل با گذشت قرون و اعصار فخامت و زیبایی خود را از دست داده است. اگر شاعر ضعیف باشد، شعر در بسیاری موارد لنگ می‌زند اما من در جلسات شعری که یکشنبه آخر هر ماه در خانه‌ام برگزار می‌کنم غزلسرایان جوانی را می‌بینم که غزل‌های درخشانی می‌سرایند. آن‌ها مشکلات زمانه ما را درک می‌کنند آن را به شعر می‌کشند.

این شاعر درباره نقش و اهمیت زنان در غزل معاصرمان گفت: در غزل معاصر نمونه‌ای داریم به نام پروین اعتصامی. او به قدری محکم شعر گفته که اوایل کسی فکر نمی‌کرد که این شعرها سروده خود او باشد. همه فکر می‌کردند شعرهایی که او از خودش می‌خواند نوشته پدرش یوسف اعتصامی است. مخاطبان شعر او در زمان حیاتش فکر نمی‌کردند که یک زن بتواند مردانه شعر بگوید.

وی افزود: در شعر معاصر فروغ را داریم که هیچ بدیلی برای او وجود ندارد. او زنانه شعر می‌نویسد و کسی را در شعر معاصر سراغ ندارم که مانند او زنانه فکر کند و بنویسد. او آن‌قدر عریان و زنانه حرف زد که مردم اذیتش می‌کردند. سیمین بهبهانی را هم داریم که جایگزینی برای او وجود ندارد. به گمانم هر کدام از این شاعران در اندازه‌های خود جریان‌ساز بودند و سبک و سیاق خودشان را در شعر دنبال کرده‌اند.

وی در پایان به غزلسرایانی اشاره کرد که کار آن‌ها را می‌پسندد و افزود: محمدعلی بهمنی و سیمین بهبهانی از غزلسرایان تراز اول کشورمان محسوب می‌شوند. همچنین در میان جوان‌ترها اشعار فاضل نظری، فریبا صفری‌نژاد، شیما احمدی و باران بیگی را دوست دارم و کارشان را در خور تحسین می‌دانم. این شاعران در غزل‌هایشان از واژه‌هایی استفاده می‌کنند که کاربرد بیشتری در زندگی روزمره دارد.

غزل تاجبخش، شاعر و نويسنده، متولد بروجرد است. او كه فارغ‌التحصيل رشته مديريت بازرگاني است، از مهر 1360 به تشكيل انجمن ادبي غزل همت گمارد. «خانه‌ ام‌ابيها»، رمان‌هاي «آدمك»، «دوست ناديده»، «بر بال‌هاي پرواز»، «مامون و قلاغ‌های آغا شازده» و مجموعه اشعار «مامون؛ غزل باران‌هاي سنگي» و «شبدرهاي چهار برگ» از آثار او هستند.

تاجبخش همچنين كتاب «قلم‌ها و سايه‌ها» را كه پژوهش و نگرشي در زندگي حضرت زهرا(س)است و اثری با نام «زن، شعر و انديشه» را در كارنامه ادبی خود دارد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط