پنجشنبه ۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰
بازارهای هدف گردشگری ایران در یک کتاب شناسایی شد

کتاب «بازاریابی گردشگری» تالیف علی رحیم‌پور منتشر شد. این کتاب به شناسایی و اولویت‌بندی بازارهای هدف گردشگری ایران می‌پردازد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «بازاریابی گردشگری» به قلم دکتر علی رحیم‌پور از 6 فصل با عناوین «فرایند پژوهش، چارچوب و مفاهیم»،‌ «تعاریف و مفاهیم عملیاتی بازاریابی گردشگری»، «بازاریابی مبتنی بر بازارهای هدف»، «عملیات شناسایی بازارهای هدف گردشگری جمهوری اسلامی ایران»، «مطالعات موردی بازارهای هدف» و «راهکارها و اصول بنیادی در تدوین و اجرای برنامه جامع بازاریابی گردشگری در جمهوری اسلامی ایران» تشکیل شده است. 

در پیشگفتار کتاب آمده است: «تشدید مهاجرت از روستا به شهر، مهاجرت بازنشستگان از جنوب شرق آسیا به اروپای غربی و شمال آمریکا، مهاجرت جوانان از اروپای شرقی و مرکزی به شمال و غرب اروپا و مهاجرت از جنوب آسیا به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از جمله مواردی است که منجر به گسترش روزافزون دید و بازدیدهای فامیلی و توسعه گردشگری در کشورهای مبدا و مقصد خواهد شد. در چنین فضایی،‌ گردشگری دیگر یک فضای تجملی نیست، بلکه یک نیاز و البته که یک ضرورت است و گردشگران مسوولیت‌پذیری بیش‌تری نسبت به منابع موجود در مقاصد سفر داشته و برای پایداری آن تلاش می‌کنند.»

در نخستین فصل کتاب مانند هر پژوهش دیگر، با فرایند پژوهش، چارچوب و مفاهیم، اهمیت و ضرورت شناسایی بازارهای هدف و پیشینه شناسایی بازارهای هدف آشنا می‌شویم و در فصل بعدی نویسنده به تعاریف و مفاهیم عملیاتی بازاریابی گردشگری می‌پردازد. 

فصل سوم کتاب، بازاریابی مبتنی بر بازارهای هدف را از منظر اندیشمندان این حوزه همچون «فیلیپ کاتلر»، «گری آرمسترانگ»، «واکر»، «لس لومسدن» و «اسیتونس» بررسی می‌کند. 

«روش کار و مراحل شناسایی بازارهای هدف»، «تدوین شاخص‌های ارزیابی»، «وزن‌دهی شاخص‌ها»، ‌«مراحل عملیاتی»،‌ «تحلیل نتایج تجربی» و «بررسی مقایسه‌ای بازارهای هدف جمهوری اسلامی ایران از ابتدا تا کنون» برخی  عناوین فصل چهارم این کتاب را تشکیل می‌دهند. این فصل از کتاب به اجرای عملیات شناسایی بازارهای هدف گردشگری جمهوری اسلامی ایران و نتایج نهایی بازبینی و اولویت‌بندی بازارهای هدف اختصاص دارد. 

در فصل بعدی کتاب به نتایج مطالعات موردی صورت گرفته و راهبردهای بازاریابی در بازارهای هدف گردشگری شامل‌ تقسیم‌بندی جمعیتی بازار فنلاند برای جذب گردشگر به انگلستان، بخش‌بندی بازار گردشگری انگلستان توسط استرالیا،‌ بازاریابی و برنامه تبلیغاتی سری لانکا،‌ راهبرد و برنامه توسعه گردشگری عمان براساس منابع موجود و بازارهای هدف و راهبردهای بازاریابی گردشگری در برنامه ملی توسعه گردشگری ایران نگاهی می‌اندازیم. 

فصل پایانی کتاب «بازاریابی گردشگری» نیز به ارایه راهکارها و اصول بنیادین در تدوین و اجرای برنامه جامع بازاریابی گردشگری کشور می‌پردازد.

در بخشی از کتاب، درباره یکی از موانع و محدودیت‌های موجود بر سر راه توسعه و رونق صنعت گردشگری کشور می‌خوانیم: «باید بپذیریم که گردشگری یک علم جدید و مدرن است و در جوامعی امکان رونق و توسعه را دارد که مردم آن از دنیای قدیم و کهنه به دنیای جدید و مدرن کوچ کرده‌اند و نهادهای لازم را برای مدرنیزه شدن ایجاد کرده‌اند. گردشگری علم توسعه فرهنگی و اقتصادی است و امروزه یکی از شاخص‌های ارزیابی توسعه یافتگی محسوب می‌شود،‌ شما نمی‌توانید جامعه‌ای متکی به سنت‌ها و روش‌های کهن داشته باشید که در آن، سنت و فرمان حاکمیت کند و هم‌زمان از صنعت گردشگری که در آن عقل و علم محوری و قانون در آن حکمفرماست بهره جویید.» 

چاپ نخست کتاب «بازاریابی گردشگری» تالیف علی رحیم‌پور در 168 صفحه با شمارگان دو هزار نسخه و قیمت 8 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی راهی قفسه کتابفروشی‌ها شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها