چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۴
دن کیشوت شناس اسپانیایی درگذشت

مارتین دریکر، نویسنده اسپانیایی و متخصص ادبیات قرون وسطا بدرود حیات گفت./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از ال پائیس، مارتین دریکر، نویسنده، زبان‌شناس و متخصص ادبیات قرون وسطا وکتاب دن کیشوت، دیروز (17 سپتامبر ـ 26 شهریور) در 99 سالگی درگذشت.

مارتین دریکر، سال 1914 در بارسلون اسپانیا متولد شد. او نوه نقاش، طراح و شاعر فقید، الکساندر دریکر بود. وی به عنوان قدیمی‌ترین عضو آکادمی زبان اسپانیایی از سال 1964 در این آکادمی فعالیت می‌کرد. دریکر همچنین از برجسته‌ترین و مهمترین متخصصان رمان دن کیشوت، اثر سروانتس و ادبیات قرون وسطا به حساب می‌آمد.

او استاد دانشگاه در رشته تاریخ ادبیات رومانس و همچنین رییس آکادمی ادبیات «بوئناس لتراس» بارسلونا بود. پسر وی با نام بورخا دریکر نیز یکی از تاریخدانان مطرح اسپانیا محسوب می‌شود.

مارتین دریکر در طول عمر خود برنده جوایز متعددی از جمله جایزه ادبیات «اسپانیای کبیر» شد و نخستین کتابش را با عنوان «انسان شناسی کاتالان» در سال 1934 منتشر کرد. از دیگر آثار وی می‌توان به «تاریخ ادبیات جهان» در سال 1959، «تاریخ ادبیات کاتالان» در سال 1964، «جنایتکاران» در سال 1975، «مطالعاتی در مورد آمادیس دگائولا» در سال 1983، «سروانتس در بارسلونا» در سال 1989، «برای خواندن سروانتس» در سال 2003 و «گزارشهایی از تاریخ» در سال 2010 اشاره کرد.

این استاد برجسته در توصیف کتاب دن کیشوت گفته بود:
- یکی از عادتهای من این است که بی هوا دن کیشوت را باز کنم؛ ولی همیشه نتایج خوبی از خواندن آن به دست می‌آورم.
- حکایت معروفی از یک پادشاه وجود دارد که با دیدن یک دانش‌آموز خندان در باغ قصر می‌گوید: دیوانه است، یا دن کیشوت می‌خواند؟ این بازگو کننده این مطلب است که مردم پیام سروانتس را درک نکرده و از دن کیشوت به عنوان رمانی برای خندیدن یاد می‌کنند. ولی بسیاری از آنها نمی‌دانند که سروانتس گاهی دارد با زبان کاستیلی (اسپانیایی) کهن شوخی می‌کند.
- دن کیشوت برای اسپانیایی زبانها همانند یک میراث است. همانطور که شکسپیر برای انگلیسیها و دانته برای ایتالیایی‌ها. این دراماتیک‌ترین بیان برای یک زبان است.
- به کسانی که هنوز دن کیشوت را نخوانده‌اند حسادت می‌کنم، زیرا لذت نخستین‌بار خواندن این رمان جذاب  را خواهند چشید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها