سه‌شنبه ۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۵
چگونگی «مدیریت شهری شاداب» موضوع یک کتاب شد

«مدیریت شهر شاداب» عنوان کتابی است که با نگاهی به مدیریت امور عمومی و شهرسازی با اتخاذ رویکردی دینی و بومی به مولفه‌هاي يك شهر شاد می‌پردازد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مولفان اثر، حسین خنیفر، حامد بردبار و فریبا فروغی قمی در این اثر به مولفه‌ها و ابعاد شهر شاداب پرداخته و ستون‌های اصلی ایجاد شادی از جمله عوامل مذهبی، نظام ارزشی، عوامل روانی، اجتماعی، اقتصادی را مورد بررسی قرار می‌دهند. 

یکی از اهداف اصلی شهرسازی برقراری رابطه‌ای پایدار و صحیح میان شهروندان و محیط طبیعی است و به همین دلیل مسایل مربوط به شهرسازی همواره یکی از پیچیده‌ترین مسایل حقوقی شهرها محسوب می‌شود و در همین راستا شادی و شادابی شهرها، سبب شادی و نشاط شهرنشینان و عامل ایجاد فرهنگ شادی در جامعه مي شود. 

در این کتاب با اتخاذ رویکردی دینی سعی شده به مهم‌ترین نکات قابل ملاحظه و عمومی مقوله شهر شاداب پرداخته شود. در بخش‌هایی از آن نیز به آسیب‌شناسی و ابعاد آن در مقوله شهری پرداخته و تلاش شده تا بخش‌ عمده اثر به سمت و سوی جامعه بومی ایران جهت داده شود. 

کتاب از شش فصل تشکیل شده است. در نخستین فصل با عنوان «واژه کاوی و مفهوم شناسی شادی» مباحثی مانند اهمیت و ضرورت شادی فردی، فرهنگ شادی در شهر، شادی از نگاه بزرگان، مولفه‌های شادی، انواع شادی و راهکارهای افزایش شادی پرداخته شده است.
 
دومین فصل این اثر با نام «شادی در نظام ارزشی و معارف دینی» به موضوع شادی در قرآن، نهج البلاغه و سخنان ائمه اطهار و بزرگان دینی اختصاص دارد. «شهر سرزنده و شهر شاداب» نیز به عنوان فصل دیگری از این کتاب، مولفه‌های محیطی و شهری را که باعث شادی می‌شوند، مد نظر قرار داده است. 

در فصل بعدی «ارکان شهر شاداب» برای خواننده شرح داده شده و مطرح شده که تمام سازمان‌ها با توجه به ماموریت خود موظفند مسایل فرهنگی، معماری، زیست محیطی و مدیریت شهری را برای دست‌یابی به شهری شاداب باید پیش ببرند. 

«شهر شاداب کوچک؛ وب سایت بزرگ» عنوان فصل پنجم کتاب «مدیریت شهر شاداب» است. نویسندگان در این فصل با نگاه ویژه به وجه نگرشی و ذهنی برای توسعه شهرها به مقوله شهر الکترونیک، مزایای این نوع از شهر، فواید آن، جایگاه آن در ایران و دیگر مناطق جهان پرداخته‌اند. 

فصل پایانی کتاب با نام «شهر شاداب در آینه برنامه‌ریزی آینده نگر» موضوعاتی مانند آمایش فرهنگی، طرح‌های جامع، شادابی مدارس، معماری ایرانی، گردشگری و اخلاق زیست محیطی را مورد بررسی و موشکافی قرار داده و ارتباط آن با شهر شاداب و سرزنده را تبیین می‌کند. 

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «منظر یک محیط شهری، مجموعه‌ای از محرک‌های محیطی است که در بردارنده اطلاعاتی هستند که ادراک فضا را در ذهن مقدور می‌سازد و طبق این اطلاعات و ادراکات نسبت به آن فضا را در ذهن ما مقدور می‌سازند و طبق این اطلاعات و ادراکات نسبت به آن فضا در پیش زمینه ذهن ما، رفتارهای محیطی شکل می‌گیرد.» 

نخستین چاپ کتاب «مدیریت شهر شاداب» با شمارگان هزار نسخه، در 272 صفحه و به بهای 150 هزار ریال ازسوی انتشاران سارگل روانه بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها