چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۷
وضع بیمه نویسندگان و هنرمندان، افزایش تولید کاغذ در داخل، واردات کاغذ برای کتاب و شفاف‌سازی ممیزی‌ها

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با ايبنا با تكذيب خبر قطع بیمه نویسندگان و روزنامه‌نگاران گفت: نامه‌ای در این باره، برای رسیدگی، به خدمت وزیر كار و تعاون ارسال خواهد شد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،علی جنتی در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا درباره خبر قطع بیمه هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران در  يكي از خبرگزاري ها باتكذيب اين خبر گفت: نامه این موضوع به دست من رسید. این نامه در اختیار وزیر تعاون قرار خواهد گرفت تا به آن رسیدگی کند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  همچنين در جمع خبرنگاران درباره بالا بردن ظرفیت داخلی کشور در تولید کاغذ گفت: تلاش زیادی می‌شود تا از ظرفیت داخلی نهایت استفاده بشود، زیرا برخی از این کارخانه‌های داخلی پایین‌تر از ظرفیت خود به تولید می‌پردازند. البته باید توجه داشت که  کاغذی که در کشور تولید می‌شود، کاغذ رول است و بیشتر مورد مصرف روزنامه‌هاست.

وی با اشاره به ادامه واردات کاغذ برای چاپ کتاب گفت: برای چاپ کتاب نیازمند واردات از خارج کشور هستیم. تا چند سال آینده ظرفیت تولید کاغذ کتاب در ایران دور از انتظار است و واردات کاغذ اجتناب ناپذیر است. از سوی دیگر برای راه‌اندازی کارخانه‌ها باید از سرمایه‌های بخش خصوصی استفاده کنیم.

علی جنتی همچنین درباره حذف نشدن ممیزی پیش از انتشار در جمع خبرنگاران گفت: هرگز نگفته‌ام که ممیزی را حذف می‌کنم، بلکه در مصاحبه‌های خود عنوان کردم که ممیزی را به بعد از چاپ انتقال می‌دهم تا مرحله مجوز گرفتن برای کتاب تسهیل شود.

وی درباره باقی ماندن ممیزی پیش از چاپ گفت: این امر به دلیل واکنشی بود که خود ناشران نشان دادند. ناشران در نامه‌ها و مکاتبات و برخی  اظهارنظرات خود در روزنامه‌ها عنوان کردند که چنین کاری برای آنها قابل پذیرش نیست.

وی در خصوص اعمال فشار از برخی مراکز برای حذف نشدن ممیزی پیش از انتشار کتاب‌ها گفت: هیچ فشاری از هیچ جایی به ما وارد نشده است و این تصمیم، با درنظرگرفتن نظر خود ناشران اتخاذ شده است.

جنتی درباره مبهم بودن قوانین ممیزی گفت: به هیچ وجه نمی‌توانیم قانون را به قدری شفاف کنیم که هیچ اعمال سلیقه‌ای در آن نشود. خود ما هم که در وزارتخانه ارشاد تحت قوانینی به اداره امور می‌پردازیم باید دقت کنیم  در اجرای قانون اعمال سلیقه شخصی نشود. زیرا گاهی ممکن است دونفر که یک کتاب را می‌خوانند برداشت‌های متفاوتی از آن داشته باشند. از این رو باید این کار را به اهل و افرادی که سواد لازم را در این زمینه دارند سپرد تا آن‌ها بتوانند کتاب را بررسی کنند و از اعمال سلیقه جلوگیری شود. از این رو باید از افراد دانشمند، فرهیخته، اهل فضل و تخصص‌های مختلف استفاده کنیم تا ممیزی شرایط بهتری داشته باشد.

وزیر ارشاد در پاسخ به این سوال که احتمال دارد دبیرکل نهاد کتابخانه‌های کشور تغییر کند و فرد دیگری جای وی را بگیرد، گفت: تغییر ممکن است اما  از کاندیداهایی که برای این امر گفته شد، خبری ندارم.

وی همچنین درباره تاخیر در انتخاب معاونت فرهنگی گفت: به دلیل اهمیتی که این حوزه دارد و مشکلات نشر و کتاب به این حوزه مربوط می‌شود، باید فردی کاملا آگاه و فرهیخته را منصوب کنیم تا نویسندگان و ناشران چندان دغدغه‌ای نداشته باشند. از این رو با وسواس در حال پیگیری آن هستیم تا بعدها دچار مشکلاتی نشویم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا یک فرد آشنا به نویسندگی یا یک فرد روحانی را برای سمت معاونت فرهنگی ترجیح می‌دهد به خبرنگاران گفت: این دو با یکدیگر قابل جمع هستند. زیرا یک فرد روحانی و حوزوی می‌تواند در عین حال اهل قلم باشد و این دو مورد، منافاتی با هم ندارند.

لازم به ذكر است روز گذشته مدیرعامل صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان در گفت‌و گو با يكي از خبرگزاري ها از قطع خدمات بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی به بیش از 60 هزار خانوار عضو این صندوق به دلیل بدهی این صندوق به تامین اجتماعی خبر داد.

از سوي ديگر مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، موضوع قطع بیمه نویسندگان، روزنامه نگاران و هنرمندان را نادرست خواند و افزود: از معاون فنی و درآمد سازمان خواسته ام، نهایت مساعدت را در پذیرش بیمه‌شدگان جدید داشته باشد.

دکتر سیدتقی نوربخش در خصوص خبر مربوط به قطع خدمات بیمه ای تامین اجتماعی به نویسندگان، روزنامه نگاران و هنرمندان، گفت: این خبر درست نیست و بیمه این افراد قطع نشده است، بلکه به دلیل بدهی صندوق بیمه شدگان به سازمان تامین اجتماعی، از پذیرش افراد جدید برای بیمه شدن خودداری شده است. 

خبرنگار: مهدی سرایی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها