شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۵
درخواست کمک موزه مایاکوفسکی برای جلوگیری از تعطیلی

موزه مایاکوفسکی شاعر مشهور روسیه به زودی تعطیل می‌شود و این امر با نگرانیهایی در میان طرفداران ادبیات همراه شده است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از راشا نیوز، هر چند مایاکوفسکی پس از نابودی کمونیسم ممکن است برای برخیها دیگر آن محبوبیت پیشین را نداشته باشد، با این حال موزه مایاکوفسکی که نزدیک میدان لوبیانکای مسکو واقع شده، مدت زیادی است که یکی از جاذبه‌های توریستی شهر محسوب می‌شود.

به همین دلیل، سال گذشته وقتی اعلام شد موزه برای تعمیرات در سال 2013 بسته خواهد شد، این مساله با متعجب بسیاری روبرو شد. در این میان کارکنان موزه از مهمترین معترضان بودند که بی‌حفاظ بودن بخش نمایش اصلی، اعتراض آنها را برانگیخته بود. آنها معتقد بودند به دلیل نداشتن حفاظ، ممکن است این بخش بعد از بسته شدن موزه آسیب ببیند.

حال که تاریخ نهایی بسته شدن موزه یعنی روز پانزدهم سپتامبر(فردا 24 شهریور) فرا رسیده است، گروهی داوطلب برای حفاظت از موزه مایاکوفسکی تشکیل شده‌اند و با اعلام درخواست کمک، خواستار به تعویق افتادن موعد بسته شدن موزه هستند. آنها می‌گویند در غیراین صورت وزارت فرهنگ باید مسئولیت قسمت نمایش موزه را بر عهده بگیرد.

این گروه در نامه ای سرگشاده‌ای، نوشته‌اند: تاکنون قولهای بسیاری داده شده که از نمایشگاه حفاظت می‌شود و کمیسیونی تشکیل خواهد شد تا بر تعمیرات نظاره کند، با این حال هنوز اطلاعات محکمی در دست نیست و همه چیز در حد حرف باقی مانده‌است.

اداره فرهنگ شهر مسکو پیش از این،اعلام کرده بود که تعمیرات قرار نیست بر قسمت اصلی نمایشگاه موزه تاثیری بگذارد و تنها اجرای تعمیرات ساختمانی در بخشهای خاصی از موزه مد نظر است. آنها اعلام کرده‌اند در حالی که این موزه به دست تعمیر سپرده می‌شود، مجموعه‌های موجود موزه به موزه‌های دیگر شهر منتقل و در آنجا در معرض دید عموم گذارده می‌شود. قرار است بعضی  مجموعه‌های نمایشی در موزه‌های مرتبط مانند ادبیات و موزه ایالتی ترتیاکف به نمایش درآیند.

با این حال کارکنان موزه از نقشه‌هایی که برای حفاظت از نمایشگاه کشیده شده، راضی نیستند و در نامه سرگشاده خود نوشته‌اند که در ماههای اخیر بخش کتابخانه موزه نابود شده و هیچ جایگزینی نیز در نظر گرفته نشده است. هنوز مشخص نیست که چه کسی مسئول حفاظت کتابهایی است که از مجموعه موزه گرفته شده و در کتابخانه نکراسف انبار شده‌اند.

وبسایت موزه که عملا به محل ارایه اخبار جدید درباره بسته شدن موزه و انعکاس اعتراضهای کارکنان بدل شده، دارای تالار گفتگویی است که در آن ادعاهایی مبنی بر بسته شدن قسمت نمایش موزه به طور دائمی طرح می‌شود. این شایعات مبنی براین است که وزارت فرهنگ مسکو ادعاها  و برنامه‌های دیگری برای این موزه دارد.

میزان صحت این ادعاها و سرنوشت نهایی نمایشگاه دائمی موزه هنوز نامعلوم است، اما این موضوع به نظر حتمی می‌رسد که موزه فردا (پانزدهم سپتامبر ) تا تاریخی نامعلوم بسته خواهد شد.

این در حالی است که حدود دو ماه پیش روسیه شاهد برنامه‌های متنوعی برای بزرگداشت یکصد و بیستمین زادروز ولادیمیر مایاکوفسکی بود. این شاعر مشهور که 83 سال پیش به زندگی‌اش پایان داد، یکی از امروزی‌ترین شاعران روسیه محسوب می‌شود و دومین شاعر محبوب برای مردم این کشور است و آثار او در بسیاری از دیگر کشورهای جهان نیز  ترجمه و با تحسین روبرو شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها