یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۰
زندگینامه پدر علم نقشه‌کشی نوین در یک کتاب

کتاب «گراردوس مرکاتور» پدر علم نقشه‌کشی نوین به قلم «آن هاینریش» و با ترجمه شیوا مقانلو به بررسی زندگی و آثار این دانشمند می‌پردازد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «گراردوس مرکاتور» نوشته آن هاینریش با ترجمه شیوا مقانلو از مجموعه کتاب‌های شخصیت‌های تاثیرگذار است که از سوی انتشارات ققنوس منتشر می‌شود. این کتاب دربردارنده 11 عنوان با نام‌های «پشت میله‌های زندان»، «روزهای گرسنگی»، «ترک منزل»، «زندگی دانشگاهی»، «حل مشکلات، آموختن کسب و کار»، «به روی کاغذ آوردن جهان»، «غیر منصفانه‌ترین مجازات»، «تاریخی از جهان»، «مسطح کردن جهان مدور»، «بافتن پارچه جهان» و «زندگی مرکاتور در یک نگاه» است. 

در بخشی از کتاب آمده است: «گرارد روزهای متوالی در سکوت سرد اتاق‌های مدرسه به تمرین خط مشغول بود و نهایت سعی‌اش را می‌کرد تا کارش را صحیح انجام دهد. او، هم خط مدور رومی و هم حروف وزین و زاویه‌دار گوتیک را یاد گرفت. گرارد به‌خصوص عاشق انحناهای سرپایین و دلپذیر شیوه ایتالیک بود. این شیوه، افزون بر داشتن ظاهر شکیل، به‌راحتی هم خوانده می‌شد. گرارد بعدها خط ایتالیک را به‌عنوان مناسب‌ترین خط برای نقشه‌ها برگزید.» 

در پایان کتاب در کنار شرح اصطلاحات و یادداشت‌ها، منابعی برای مطالعه و آشنایی بیشتر و جامع‌تر با پدر علم نقشه‌کشی نوین آمده است. 

گراردوس مرکاتور، جغرافیدان قرن شانزدهم در سال 1512 میلادی در روپلموند، در منطقه فلاندر متولد شد. او در دوره‌ای از کشمکش‌های مذهبی می‌زیست و برای مدتی به جرم بدعت به زندان انداخته شد. مرکاتور حرفه‌اش را به‌عنوان سازنده ادوات ریاضی آغاز کرد، اما با نقشه جهان سال 1569 خود، که شیوه‌ای جدید از نمایش زمین کروی را بر روی کاغذ مسطح معرفی می‌کرد، به شهرتی ماندگار ‌رسید. این روش که سیستم تصویری مرکاتوری نامیده‌ می‌شود، همچنان امروز به‌کار می‌رود. کتاب 1585 او با عنوان اطلس، نخستین کتابی بود که از این واژه برای توصیف مجموعه نقشه‌ها استفاده کرد.

چاپ نخست کتاب « گراردوس مرکاتور» تالیف آن هاینریش با ترجمه شیوا مقانلو در 111 صفحه، با شمارگان یک‌هزار و 500 نسخه و قیمت 5 هزار و 200 تومان از سوی انتشارات ققنوس راهی بازار کتاب شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها