شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۰
رونمایی از کلیات آثار گئورگ بوشنر پس از 30 سال کار علمی

پس از انجام 30 سال کار پژوهشی اکنون اثری مبسوط در مورد گئورگ بوشنر نویسنده برجسته آلمانی عرضه شده است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، پروفسور بورگهارد ددنر مدیر آکادمی علوم و ادبیات شهر ماینتس در این زمینه اعلام کرد: این اثر که «کلیات نوشته‌ها و آثار» نام دارد، مشتمل بر 8300 صفحه است که در قالب 18 جلد به چاپ رسیده است.

کار روی این پروژه در سال 1980 همزمان با تاسیس مرکز تحقیقات گئورگ بوشنر در شهر ماربورگ آغازشد و تا سال 2000 آکادمی علوم و ادبیات این شهر این پروژه را دنبال و بودجه آن را نیز تامین کرد. به گفته ددنر نسخه جدید نوشته‌ها و آثار بوشنر دربرگیرنده نقشه‌ها، جداول و آمارها در فرم جدیدی است که از این طریق کار مطالعه را برای خواننده  آسانتر می‌کند. 

در جریان این پروژه درازمدت، پژوهشگران به تحقیق بر روی جنس جوهرهای مختلف پرداخته و برای نخستین بار دست‌نوشته دو نمایشنامه دیگر از بوشنر به نامهای «وویتسک» و «مرگ دانتون» را با گنجاندن در این کلیات قابل دسترسی کرده‌اند. همچنین مقالات، صحبتها و ترجمه‌های وی نیز به این اثر افزوده شده است.

گئورگ بوشنر 17 اکتبر 1813 در شهر گودلاو متولد شد و 19 فوریه 1837 در زوریخ درگذشت. وی تنها یک نویسنده نبود، بلکه یک پزشک و طبیعت‌پژوه نیز بود و او را از پایه‌گذاران نمایشنامه‌نویسی امروزی اروپا می‌دانند. وی در مدرسه‌ای تحصیل کرد که به زبانهای فرانسوی، ایتالیایی و انگلیسی توجه خاصی می‌شد. از نوجوانی به مطالعه فلسفه و تاریخ انقلاب فرانسه پرداخت، در استراسبورگ در رشته پزشکی تحصیل کرد و در ۱۵ سالگی به سیاست علاقه‌ یافت و به تدریج به یک فعال سیاسی تبدیل شد. بوشنر در جنگ علیه نظام ارباب و رعیتی به شدت برای آزادیهای سیاسی فعالیت کرد و تحت تعقیب نیز قرار گرفت. او به دلیل این فعالیتها در سالهای آغاز جوانی به زوریخ تبعید شد و همان جا در  ۲۴ سالگی بر اثر ابتلا به بیماری تیفوس درگذشت. اغلب آثاری که از بوشنر باقی‌مانده‌است، نمایشنامه هستند.

سال 2013 دویستمین زادروزگئورگ بوشنر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها