شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۴
کلکسیون هنری بیوه تی.اس.الیوت حراج می شود

مجموعه هنری والری الیوت بیوه تی.اس.الیوت که سال پیش درگذشت، به نفع خیریه به حراج سپره می شود./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از سایت حراجی کریستی، در این مجموعه هنری، آثاری از جان کانستابل، ال.اس.لروی، لوسین فرود و فرانسیس بیکن جای دارد.

این مجموعه که ماه نوامبر در حراجی کریستی چوب حراج می خورد، به نفع خیریه ای که توسط خود والری الیوت تاسیس شده بود تا از شاعران جوان و هنرمندان حمایت کند، به فروش می رسد.

والری الیوت امتیاز مجموعه شعر الیوت را با عنوان «کتاب عملی گربه ها» که سال 1919 منتشر شده بود، در اختیار اندرو لوید وبر گذاشت. نمایش موزیکالی که با اقتباس از این مجموعه که در میان عموم فقط با عنوان «گربه ها» شناخته می شود به روی صحنه رفت، با چنان موفقیتی روبه‌رو شد که 21 سال در لندن روی صحنه بود و برادوی نیز 18 سال شاهد اجرای آن بود و بسیاری از کشورهای جهان نیز بارها شاهد اجرای آن بودند.

این موفقیت بزرگ به والری این امکان را داد تا مجموعه ای ظریف از هنرهای مدرن را که می دانست الیوت نیز آنها را گرامی می داشت، گرد آورد.

والری الیوت که وقتی 14 سال داشت با خواندن شعر «سفر مگی» با اشعار تی.اس.الیوت آشنا و از وجود چنین شاعری آگاه شده‌بود، از همان زمان تصمیم گرفت با این شاعر ازدواج کند. به همین دلیل، او بعدها به‌عنوان منشی در انتشارات فابر که الیوت مدیر آنجا بود، مشغول به کار شد و در آنجا امکان همکاری با الیوت را پیدا کرد. او ارتباطی را که بینشان به‌وجود آمده بود،  تا زمان ازدواجش پنهان نگاه داشت. او که 38 سال جوانتر از الیوت بود، سال ۱۹۵۷ با این شاعر پیمان زناشویی بست. والری پس از درگذشت الیوت نیز همان ارج و احترام را برای آثار همسرش قایل بود و اکنون پس از درگذشت او، این مجموعه بنا به خواست او چوب حراج می خورد تا از درآمد حاصل از آن، برای حمایت از شاعران و هنرمندان جوان استفاده شود.

تی. اِس. اِلیوت (۱۸۸۸ تا ۱۹۶۵) شاعر، نمایشنامه‌نویس، منتقد ادبی و ویراستار آمریکایی-بریتانیایی بود. او با آثاری چون «سرزمین هرز»(۱۹۲۲) و «چهار کوارتت» (۱۹۴۳)، رهبر جنبش نوسازی شعر و شاعری به شمار می‌رفت. سبک بیان، سرایش و قافیه پردازی وی، زندگی دوباره‌ای به شعر انگلیسی بخشید. انتشار «چهار کوارتت» الیوت، او را به عنوان برترین شاعر انگلیسی زبان در قید حیات در زمان خود، شناساند و در سال ۱۹۴۸، نشان «مِریت» و جایزه نوبل ادبیات را نصیب او کرد.

در دومین سالگرد درگذشت الیوت، برای بزرگداشت خاطره او، در کف قسمتی از کلیسای وست مینستر ابی که به گوشه شاعران معروف است، سنگ بزرگی به نام و یاد او تخصیص داده شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها