دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۴
تمهیدات جدید برای حفاظت از ارزش فرهنگی آثار تاریخی

مهدی حجت، قائم مقام و معاون میراث فرهنگی کشور از توافق با ستاد اجرایي فرمان 8 ماده‌اي حضرت امام(ره) برای حفاظت از ارزش فرهنگی آثار تاریخی در اختیار ستاد خبر داد و گفت: این ستاد تعداد زیادی کتاب تاریخی دارند که ما می‌توانیم وظیفه‌ نگهداری از آن‌ها را برعهده بگیریم.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، قائم مقام و معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور به توافق با ستاد اجرایي فرمان 8 ماده‌ای حضرت امام(ره) برای حفاظت از ارزش فرهنگی آثار تاریخی در اختیار ستاد اشاره کرد و گفت: در توافق با ستاد اجرایی فرمان 8 ماده‌ای حضرت امام(ره) مقرر شد تغییر مالکیت بخش مادی آثار در اختیار ستاد به غیر  یا بخش خصوصی مانعی ندارد اما سازمان میراث فرهنگی با تمام توان از ارزش فرهنگی این آثار و موضوع جلوگیری از تخریب و نابودی اثر دفاع خواهد کرد. 

مهدی حجت با اشاره به اظهار علاقه‌مندی ستاد اجرایی فرمان 8 ماده‌ای حضرت امام(ره) برای کمک به سازمان در کیفیت نگهداری این آثار اظهار کرد: ما به آن‌ها قول دادیم که به بهترین وجه از آثار مراقبت کنیم. درباره بناها نیاز داریم تا فهرستی از مجموعه بناهای تاریخی در اختیار ستاد فراهم کنیم و هیاتی را تشکیل دهیم تا در زمینه‌ کیفیت نگهداری و حفاظت از بناها، این ستاد را راهنمایی کند. 

قائم‌ مقام سازمان میراث فرهنگی گفت: در این نشست پیشنهاد شد آثاری که نگهداری از آن‌ها برای ستاد با مشکل مواجه است به منظور بهره‌برداری بهتر به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، موزه‌ها و حتی مراکزی که توان نگهداری از آن‌ها را دارند منتقل شوند. 

وی ابراز امیدواری کرد: کمیته‌ مشترک میان سازمان میراث فرهنگی و ستاد اجرایی فرمان 8 ماده‌ای حضرت امام(ره) هرچه سریع‌تر فهرست این آثار تاریخی را فراهم کند تا ما با خاطری جمع از آن‌ها حفاظت کنیم. 

قائم ‌مقام سازمان میراث فرهنگی با اشاره به نظر معاون ستاد اجرایی فرمان امام (ره) مبنی بر نبود امکانات و متخصصان مناسب برای نگهداری از همه‌ آثار تاریخی در اختیار این ستاد، گفت: برای حفاظت این آثار که دارای ارزش فرهنگی هستند و باید مورد بهره‌برداری فرهنگی قرار گیرد، ستاد آمادگی دارد این آثار را در موقعیتی بهتر و به‌صورت کاملا فرهنگی قرار دهد. 

وی گفت: تمایل عمومی ستاد فرمان امام(ره) بهره‌برداری کامل فرهنگی از آثاری است که در اختیار آن‌ها قرار دارد. آن‌ها تعداد زیادی کتاب تاریخی دارند که ما می‌توانیم وظیفه‌ نگهداری از آن‌ها را برعهده بگیریم. 

حجت اظهار کرد: ممکن است آن‌ها برخی از آثارشان را به‌صورت هبه در اختیار موزه‌ها و حتی به نیابت از خود ستاد، در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار دهند تا با دادن کاربری مناسب بتوان از آن‌ها حفاظت کرد. 

حجت درباره‌ وضعیت انتقال مالکیت مادی آثاری که در تملک ستاد اجرایي فرمان 8 ماده‌اي حضرت امام(ره) است، توضیح داد: آثار را در اختیار همه قرار نمی‌دهیم و این موضوع در نظر گرفته می‌شود که متقاضیان چه کسانی هستند و این آثار را برای چه می‌خواهند. در این زمینه سازمان آمادگی دارد تا مشتریان مناسب فرهنگی را برای بهره‌برداری‌های فرهنگی از این آثار معرفی کند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها