یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۸
قاسم برنا، مولف «تاریخ مطبوعات همدان» به خاک سپرده شد

قاسم برنا، نویسنده، پژوهشگر و پیشکسوت روزنامه‌نگاری همدان، امروز (17 شهریورماه) به خاک سپرده شد. وی مولف کتاب‌ «تاریخ مطبوعات همدان» بود و سال‌ها با مطبوعات همدان و نشریه‌های سراسری همکاری می‌کرد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ پیکر زنده‌یاد قاسم برنا، نویسنده، پژوهشگر و روزنامه‌نگار همدانی، یکشنبه (17 شهریورماه) در باغ بهشت همدان به خاک سپرده شد.

برنا در سال 1300 خورشیدی در محله جولان همدان متولد شد و علاوه ‌بر مطبوعات همدان مانند «ندای اکباتان»، «ندای میهن»، «مبارز همدان»، «ناطق» و «روزنامه هگمتانه» با نشریات سراسری چون اطلاعات و اطلاعات هفتگی همکاری داشت و 50 سال در عرصه مطبوعات و پژوهش قلم زد. وی سال‌ها با انجمن‌های ادبی همدان همکاری می‌کرد و یکی از افراد تاثیرگذار در این انجمن‌ها بود اما در سال‌های پایانی عمر کمتر کسی سراغی از او می‌گرفت. 

وی همچنین هشت سال مدیریت کتابخانه‌های همدان را بر عهده داشت و در سال‌های جوانی مدتی به آموزگاری پرداخت. حاصل سال‌ها پژوهش و تلاش برنا انتشار بیش از 15 جلد کتاب در حوزه‌های اساطیر و تاریخ، فرهنگ مردم، طنز و ادبیات است. 

از آثار زنده‌یاد برنا می‌توان به «بررسی نقش عدد هفت در زندگی انسان» در دو جلد، «تاریخ مطبوعات همدان»، «سفینه همدان»، «درهم وبرهم»، «سفینه برنا»، «یادداشت‌هایی درباره پندارها»، «تذکره سخنوران همدان»، «فرهنگ عیاران»، «خروس پرنده مقدس ایرانی»، «عدد هفده از دیدگاه مردم‌شناسی»، «بررسی عدد چهل» و ده‌ها مقاله و رساله دیگر اشاره کرد.

قاسم برنا در سال 1365 مجموعه کتابخانه شخصی خود که نزدیک به 10 هزار جلد کتاب بود به دانشگاه بوعلی اهدا کرد تا دانشجویان، پژوهشگران و علاقه‌مندان بتوانند از آن‌ها استفاده کنند اما پس از چندی در کمال ناباوری تعدادی از کتاب‌های اهدا شده را  میان بساط کتابفروش‌های دوره‌گرد دید که این مساله او را برای همیشه رنجیده خاطر کرد و پشیمانی خود را از اهدا کتابخانه ابراز می‌کرد و به حال فرهنگ و متولیان فرهنگی کشور تاسف می‌خورد.

قاسم برنا شنبه (16 شهریورماه) در سن 92 سالگی درگذشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها