یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۷
حوادث اول تا چهارم بهمن 57 بررسی می‌شود

دفتر ادبيات انقلاب اسلامى تاكنون دوازده مجلد از «روزشمار انقلاب اسلامى» مربوط به دوره زمانى اول فروردين 1356 تا 30 دى 1357 را منتشر كرده است. جلد سیزدهم این مجموعه به حوادث اول تا چهارم بهمن‌ماه 1357 اختصاص دارد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، تحولات سیاسی گسترده ایران در بهمن ماه 1357 به اندازه‌ای بود که جلد سیزدهم «روزشمار انقلاب اسلامی» به چهار روز نخست این ماه اختصاص یافت.

میرزاباقر علیان‌نژاد، گردآورنده و تدوینگر جلد سیزدهم «روزشمار انقلاب اسلامی» در این باره اظهار کرد: در این مجلد به تحولاتی مانند انعکاس گسترده سخنان و دیدگاه‌های امام خمینی(ره) و حوادث انقلاب در رسانه‌های داخلی و خارجی، استعفای سیدجلال‌الدین تهرانی از ریاست شورای سلطنت، اعلام بازگشت امام خمینی(ره) به ایران، تشکیل «کمیته استقبال از امام» در تهران، برپایی جلسه‌های شورای انقلاب اسلامی، گسترش مبارزات مردمی و فعالیت روحانیون و سیاسیون پرداخته شده است.

وی افزود: آزادی برخی زندانیان سیاسی، پیوستن گروهی از نظامیان به مردم، ارایه لوایح انحلال ساواک و تعقیب نخست‌وزیران و وزیران سابق از سوی شاپور بختیار به مجلس شورای ملی، برپایی تظاهرات طرفداران قانون اساسی با حضور برخی نظامیان و خانواده‌هایشان، تسخیر برخی مراکز دیپلماتیک رژیم پهلوی در خارج کشور توسط دانشجویان مبارز، اقدام‌های آمریکا در مقابله با انقلاب و ... از دیگر موضوع‌های مطرح شده در مجلد سیزدهم این کتابند.

این پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی ادامه داد: تحولات گسترده این چهار روز را می‌توان در دو محور اصلی «جبهه مبارز» و «جبهه حکومت» بررسی کرد. در جبهه مبارز، رهبری انقلاب اسلامی حول سه اصل «رهبری مردم در داخل کشور»، «پذیرش استعفای رییس شورای سلطنت و اعلام بازگشت به ایران» و «ویژگی‌های حکومت اسلامی» توضیح داده شده‌ است.

علیان‌نژاد افزود: در محور جبهه مبارز مباحث دیگری مانند کمیته استقبال از امام خمینی(ره)، شورای انقلاب اسلامی، روحانیت و سیاسیون مخالف رژیم شاه، مخالفت‌های مردم، نظامیان پیوسته به انقلاب اسلامی و گسترش انقلاب در خارج از کشور مطرح شده‌اند. 

گردآورنده و تدوینگر جلد سیزدهم «روزشمار انقلاب اسلامی» عنوان کرد: «شاه و بختیار»، «نظامیان و  طرفداران قانون اساسی» و  «کشورهای غربی و اسراییل» موضوع‌های مطرح شده در جبهه حکومت را تشکیل می‌دهند.

جلد سیزدهم «روزشمار انقلاب اسلامی» در 440 صفحه به کوشش میرزاباقر علیان‌نژاد تدوین و نگارش شده است. این کتاب در دو هزار و 500 نسخه به‌زودی از سوی انتشارات سوره مهر منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط