شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۶
محسن رضایی در یک کتاب، از فدرالیسم اقتصادی می‌گوید

کتاب «فدرالیسم اقتصادی» به قلم محسن رضایی در تلاش است تا با شرح و بسط فدرالیسم اقتصادی در حوزه‌های نظری و عملی، این الگو را به عنوان ساختار مناسب پیشرفت معرفی کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محسن رضایی، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، در این اثر با بررسی تاریخی فدرالیسم در ایران و معرفی فدرالیسم اقتصادی به عنوان ساختار مناسب برای رشد جهش‌گونه در برنامه‌های پیشرفت کشور، به ارایه راهبردهای تحقق این ایده و امتیازات آن در عرصه‌های مختلف به خصوص عرصه پیشرفت اقتصادی می‌پردازد. 

دو فصل نخست کتاب با عناوین «راه‌های طی شده در ایران برای پیشرفت و توسعه» و «راه‌های تجربه شده توسط ملت‌های دیگر» به طرح راهبردها و الگوهای متنوع در دو حوزه نظری و عملی به منظور سامان‌دهی به پیشرفت اقتصادی، اختصاص دارد. 

مبانی نظری‌های رشد و توسعه و شرحی نسبتا مبسوط از این نظریات همراه با مبانی و مختصات الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت، موضوع فصل سوم و چهارم کتاب را با عناوین «مبانی نظری رشد و توسعه» و «الگوی توسعه ایران اسلامی» را تشکیل می‌دهد. 

«فدرالیسم در ایران»، «آثار انقلاب اسلامی بر نظام اداری رضاشاهی»، «فدرالیسم در جهان»، «چرایی فدرالیسم اقتصادی»، «مروری بر مطالعات منطقه‌ای در ایران»، «الگوی مناسب فدرالیسم اقتصادی برای ایران»، «مبانی نظری فدرالیسم»، «فدرالیسم، آزادی و عدالت»، «نقد و تحلیل نظریه‌های توسعه» و «جنبش وال‌استریت یا موج چهارم، عصر انسانیت و مردمی شدن جامعه بشری» عناوین فصل‌های پنجم تا چهاردهم کتاب «فدرالیسم اقتصادی» را تشکیل‌ می‌دهند که رضایی در آن‌ها به شرح ماهیت موضوع فدرالیسم و انواع آن و همچنین فدرالیسم اقتصادی و فلسفه وجودی هر یک، وضعیت فدرالیسم در جهان و تجربیات آن در ایران و الگوی مناسب فدرالیسم اقتصادی و مختصات آن پرداخته است. 

در بخشی از کتاب که به تعریف مفهوم فدرالیسم از زبان «پیر ژوزف پردون» اختصاص دارد، آمده است: « به نظر پیر ژوزف پردون فدرالیسم به معنای وسیع عبارت است از قواعد کلی اصلاح روابط اجتماعی. به نظر او نظم اجتماعی هرمی از قرارداد هاست و سیستم فدرالیست قراردادی اساسی است. چنین سازمانی دولت را تسهیل ‌می‌کند و دولت فقط در موارد مشخص و معینی که در قرارداد سیاسی پیش‌بینی شده است به کار گرفته خواهد شد. در این حالت دولت پدیده ثانوی است نه حاکم. به نظر پردون فداریتو اصولا باید شامل توافق و آشتی دادن قدرت و آزادی باشد.» 

نخستین چاپ کتاب «فدرالیسم اقتصادی» با شمارگان دو هزار نسخه در 300 صفحه به بهاي 60 هزار ريال از سوی موسسه انتشاراتی کمیل روانه بازار چاپ و نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها