دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۹
آیا مرزها با پدیده جهانی شدن در حال نابودی است؟

کتاب «مرزها و جهانی شدن» اثر محمدرضا حافظ نیا و محسن جان پرور ازسوی انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی روانه بازار نشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «مرزها و جهانی شدن»، عنوان کتابی است که از ديدگاه جغرافياي سياسي به بررسی تأثير جهاني شدن بر ماهيت، عملکرد و تقسیم بندی جدید مرزها با نگاهی متفاوت می پردازد.

ایده اصلی این کتاب که موضوع مطالعات مرزی در عصر جهانی شدن است؛ سعی دارد که این موضوع را از زاویه دیگری بنگرد. 

نویسندگان این کتاب بر این باورند که گرچه به نظر می رسد در عصر جهانی شدن کشورها قلمرو زدایی و جهان، بی مرز شده است اما حقیقت به گونه ای دیگر است. در واقع مرزها با تعیین حدود سرزمین ها داخل حصارها و چگونگی برقراری ارتباط و پذیرش آن و میزان آزادی حرکت از یک فضا به فضای دیگر را مشخص می کند. بعضی مرزها ممکن است در ظاهر از بین رفته یا خیلی نفوذپذیر شده باشند و حرکت از آن ها به آسانی امکان پذیر باشد، اما در همان زمان مرزهای جدید زیادی برای تنظیم روابط کشورها و سرزمین های آنها به صورت های پیچیده در فضاهای عینی، فضای مجازی و فضای هویتی و ادراکی به وجود آمده است.

به زعم نویسندگان این کتاب، نيروي محرك احيا مطالعات مرزي از مفهوم جهاني شدن و نظم بعد از جنگ سرد ناشي شده است، که نظم های سیاسی موجود را به چالش کشیده و از چرخش هویت در جغرافیای انسانی و نظام های علمي مربوطه ناشی می شود. 

در این راستا، کتاب با پرداختن به مرزها با دیدگاهی جدید که یکی از ضروریات، برای درک و شناخت بهتر مرزها می باشد؛ سعی کرده است زمینه را برای شکل دهی به این درک جدید از مرزها را برای خوانندگان فراهم آورد. مباخث کتاب از سه بخش کلی تحت عناوین «ماهیت، انواع، تکامل و کارکردهای مرز»، « مرز و جهاني شدن»، «نگاهي كوتاه به مرزهاي ايران» در ده فصل تنظیم شده است.

نویسندگان کتاب مذکور برآنند که هدف این کتاب فراتر از بیان موضوعات ساده و تکرار چیزهایی است که درباره مرزها گفته شده است. مخاطبان این کتاب کسانی هستند که احتمالا برای اولین بار است که اصولی و با این دیدگاه جدید مرزها را مطالعه می کنند.

خواندن این کتاب در جهت دادن دید بهتر برای درک مسايل جدید از جمله جهانی شدن، ورود به عصر اطلاعات، مرزهای ایران و .. می تواند مفید باشد.

نخستین چاپ کتاب «مرزها و جهانی شدن» با شمارگان سه هزار نسخه در 286 صفحه و به‌بهای 90 هزار ریال از سوی انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها