سه‌شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۷
سرودها و اشعار عامیانه ماشین‌ها همراه با «اُتول‌نامه»

چهارمین انتشار کتاب «اتول‌نامه» که دربرگیرنده تحلیل و بررسی اشعار و جملات نوشته شده بر بدنه ماشین‌های مختلف در ایران و به نوعی فرهنگ جامع در حوزه ماشين‌نوشته‌ها، با پژوهش سیدجمال هاديان طبایی زواره منتشر شد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «اُتول‌نامه» با عنوان دوم «فرهنگ ماشين‌نوشته‌ها در ایران» عنوان كتابی است كه نوشته‌ها، شعرها و سروده‌های عاميانه‌ای كه معمولا پشت و پيش اتومبيل‌ها درج شده، دربر‌می‌‌گيرد و برای هر يک توضيح و تفسير و در مواردی هم تصويری جذاب ارایه می‌دهد.

اين كتاب به تاريخ ورود و رواج اتومبيل در ايران پرداخته و با واكاوی بخشی از فرهنگ فولكلور اين مرزوبوم، مجموعه‌ای جامع، جالب و طنزگونه از گوشه‌های پيدا و پنهانی از ادبیات و هنر اين فرهنگ ارایه می‌كند.

مخاطب اين كتاب در يک سير تاريخی و موضوعی با دل‌نوشته‌های پديدآورندگان اين فرهنگ يعنی همان شوفرهای ديروزی و رانندگان امروزی همراه می‌شود. پيام‌های نهفته در دل اين نوشته‌ها بسیار جالب است، این پیام‌ها بعضا طنزی جذاب است و گاهی نیز اشک مخاطب را در می‌آورد.

بر اساس مقدمه كتاب، سیدعباس هادیان، در مدت هشت سال، تک‌بيت‌ها، عبارت‌ها و واژه‌هايی را كه بر خودروها نوشته شده، جمع‌آوری كرده و با قاعده‌ای نظام‌مند كنار هم چيده است.

لازم به ذکر است که در بخش نخست كتاب، اطلاعات خواندنی از نخستین اتومبيل در ايران مثل نخستين اتومبيل، نخستين اتوبوس، نخستين كاميون، نخستين تاكسی، نخستين شوفر مرد و نخستين شوفر زن، نخستين تصادف، نخستين ماشين‌های آتش‌نشانی و پستی، همراه با عكس‌های تاريخی آمده است كه در گذری كوتاه خواننده را با تاريخ ورود و رواج اتومبيل در ايران آشنا می‌كند.

اين كتاب به نوعی فرهنگ جامع در حوزه ماشين‌نوشته‌ها، رانندگی و رانندگان در ايران است و اطلاعات و نكته‌های ظريف ادبی را پيش روی خواننده می‌گذارد.

آغازنامه، نيايش‌نامه، عشق‌نامه، طنزنامه، شورنامه، پندنامه، گله‌نامه و فرنگی‌نامه بخش‌های هشت‌گانه كتاب را تشكيل می‌دهند كه هر كدام تعدادی از ابيات ناب، عبارت‌ها و واژه‌های مورد استفاده در فرهنگ ماشين‌نوشته‌ها را در بر می‌گيرند.

چاپ چهارم کتاب «اُتول‌نامه» به قلم سيد جمال هاديان طبایی زواره با شمارگان هزار و 500 نسخه، 288 صفحه و بهای 16 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات فرهنگسرای میردشتی روانه کتابفروشی‌ها شده است.

این کتاب پیشتر از سوی انتشارات زواره در سه نوبت منتشر شده بود. 

به قلم سید جمال هادیان پیشتر کتاب‌هایی چون «کلید بهشت»، «خاتم عشق»، «بر خاتم انبیا محمد صلوات»، «نوروزنامه» و «بوی خوش آشنایی» منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها