یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۵
روایت ساختن بهترین تیم دنیا در یک کتاب

«بارسا: ساختن بهترین تیم دنیا» نام کتابی است که گراهام هانتر ورزشی‌نویس بریتانیایی مقیم اسپانیا آن را به چاپ رسانده است. نویسنده در این کتاب که به عنوان برنده جایزه کتاب‌های ورزشی بریتانیا 2013 شناخته شده است عظمت باشگاه بارسلونا را از زبان بزرگان فوتبال تشریح کرده است.-

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- سوال فعلی جامعه فوتبال جهان این است که آیا بارسلونای سال‌های 2009 و 2011 که فاتح جام قهرمانی باشگاه‌های اروپا شد، بهترین تیم تاریخ فوتبال جهان است؟ نویسنده این کتاب با صحبت‌هایی که با بزرگان تاریخ فوتبال انجام داده، ضمن اثبات چنین فرضیه‌ای، دیگر بازی‌های بارسلونا را در میادین مختلف آنالیز کرده و عملاً با نشان دادن آمار و ارقام این فرضیه را اثبات کرده است. 

گراهام هانتر، نویسنده اسکاتلندی ساکن شهر بندری بارسلون که برای تلویزیون Spanish football for SKY sports کاری می‌کند دلیل نگارش این کتاب را زیبایی بازی‌های این تیم عنوان کرده است. وی در مقدمه کتاب خود از فرهنگ و سیاست حاکم بر بارسلونا صحبت می‌کند و آن‌را متفاوت از سایر تیم‌های دیگر اروپایی می‌داند به نحوی که سیستم حاکم بر این تیم را مقدس و غیرقابل توصیف عنوان می‌کند. 

هانتر، بارسلونا و عشق به آن‌را برای کاتالونیایی‌ها یک امر حیثیتی محسوب می‌کند که از طرفداری و حمایت از یک تیم گذشته و حالتی کاملا سیاسی به آن داده است. این نویسنده اسکاتلندی بیش از هر چیز به آکادمی فوتبال بارسلونا به‌نام «لامانسیا» اشاره کرده که در سال 1979 در آغاز کناره‌گیری «یوهان کرویف» از دنیای بازیگری در بارسلونا تاسیس شد و محل آن واقع در قصری مربوطه به قرن هفدهم میلادی است. این مدرسه طی سه دهه اخیر بدل به یکی از شاخص‌ترین آکادمی‌های جهان شده که بازیکنانی همانند لیونل مسی، کارلوس پویول، ژاوی هرناندز، اندرس اینیستا و جرارد پیکه در آن آموزش دیده و در عرض چند سال بدل به بهترین بازیکنان جهان شده‌اند. 

این نویسنده به نقش «یوهان کرویف» در دهه 70 هزاره دوم میلادی به عنوان بازیکن و دهه 90 میلادی به عنوان مربی اشاره می‌کند که طی این دو برهه بارسلونا یکی از تاریخ‌سازترین دوران‌های خود را سپری کرد و تیم دهه 90 هزاره دوم میلادی بارسلونا تنها در سال 1992 اولین جام قهرمانی باشگاه‌های اروپا را به خود اختصاص داد و رئال مادرید را چهار سال متوالی زیر سایه خود قرار داد و به مقام قهرمانی در لالیگا رسید. «یوهان کرویف» طی هشت سال حضورش در نیوکامپ به همه چیز دست یافت و بعدها وقتی «په‌په گواردیولا» این تیم را در سال 2008 از «فرانک ریکارد» هلندی تحویل گرفت، همگان بارسلونای دوران «یوهان کرویف» را بیاد آوردند و حتی آن‌را DNA شکل گرفته از تیم رویایی یوهان کرویف توصیف کردند. 

هانتر به دوران بی‌فروغی بارسلونا در سالهای 1999 تا 2004 و به قهرمانی‌های رئال مادرید در سطح اروپا در سال‌های 1998، 2000 و 2002 و روی کارآمدن «فرانک ریکارد» هلندی نیز اشاره کرده است؛ یعنی زمانی این مربی جوان که سابقه مربیگری تیم ملی هلند را در دوران کوتاه مربیگر‌اش داشت به نیوکامپ آمد و در سال 2006 به جام قهرمانی باشگاه‌های اروپا با اعجوبه‌‌هایی مانند «رونالدینیو» و «لیونل مسی» دست یافت، ولی این دوران خیلی سریع به پایان رسید و در سال 2008 «فرانک ریکادو» اخراج و «په‌په گواردیولا»ی جوان که از شاگردان «یوهان کرویف» در تیم رویایی بارسلونا در دهه 90 هزاره دوم میلادی بود از مربیگری تیم جوان بارسلونا به این تیم ملحق شد. 

نقطه عطف کتاب این نویسنده اسکاتلندی که برنده بهترین کتاب ورزشی سال بریتانیا شده است، مربوط به سال‌های 2003 تا 2010 است؛ یعنی زمانی که مدیریت باشگاه در دست «خوان لاپورتا» بود و بهترین نتایج تاریخ دیدارهای رئال مادرید ـ بارسلونا (ال کلاسیگو) در آن سال‌ها رقم خورد. در همان ایام بود که «کارلوس روکسهاچ» بازیکن و مربی سابق این تیم توانست «لیونل مسی» را از آرژانتین به «لامانسیا» بکشاند و بعداً او بدل به بهترین بازیکن تاریخ فوتبال جهان شود. در اولین بخش از این کتاب، نویسنده مصاحبه‌ای با مربیان، بازیکنان و نویسندگان ورزشی انجام داده که برای مثال کافی است به اظهارات «سرالکس فرگوسن» سرمربی سابق و بازنشسته شیاطین سرخ بعد از فینال جام باشگاه‌های اروپا در سال 2011 در ویمبلی لندن اشاره کنیم که می‌گوید: هیچ کس تاکنون نتوانسته بود این چنین در یک دیدار ما را نادیده بگیرد و از صحنه محو کند. ولی باید بگویم که بارسلونا لیاقت آن را داشت.» فرگوسن که در پایان فصل فوتبال 2013ـ 2012 بعد از سه سال به دوران مربیگری‌اش در منچستر یونایتد خاتمه داد و اعلام بازنشستگی کرد، در ادامه اظهاراتش در این کتاب می‌گوید: در تمام دوران مربیگری‌ایم در منچستر یونایتد تاکنون به چنین تیمی برخورد نکرده و آنان واقعاً بهترین تیمی هستند که ما تاکنون با آن روبه‌رو شده‌ایم. 

«تری ونابلز» سرمربی اسبق تیم ملی انگلیس که خود نویسنده کتاب‌های داستانی برای کودکان و نوجوانان است نیز به عنوان مربی در سال‌هایی از دهه 80 هزاره دوم میلادی سرمربی بارسلونا بوده و با این تیم به مقام قهرمانی در لالیگا دست یافته است، در مصاحبه‌اش با نویسنده کتاب برتر سال 2013 بریتانیا می‌گوید: من برای فرگی (سرالکس فرگوسن) احترام زیادی قائلم، ولی آن شب در «ویمبلی»  یکی از سخت‌ترین ایام دوران مربیگری او بود و من آن‌را تلخ‌ترین و کابوس‌آورترین شب زندگی فرگی می‌دانم، زیرا آنان نه تنها منچستر یونایتد را شکست دادند و به جام قهرمانی اروپا دست یافتند که به آنان نشان دادند که فوتبال مدرن چیست و چگونه از آن می‌توان بهره گرفت. 

گراهام سوئنس، کاپیتان اسبق تیم ملی اسکاتلند و مردی که در اواخر دهه 70 و اوائل دهه 80 هزاره دوم میلادی با لیورپول به سه جام قهرمانی باشگاه‌های اروپا دست یافت و در این پیروزی‌ها عمده‌ترین نقش را داشت، در این باره می‌گوید: من از نزدیک شاهد پیروزی بارسلونا در ویمبلی مقابل منچستر یونایتد بودم. فکر می‌کنم جوانانی که این بازی را تماشا کردند، نه تنها شاهد درخشش بازیکنان بزرگی همانند مسی، ژاوی، پویول و دیگران  که شاهد بازی تیم بزرگی بودند که از بازیکنانی تشکیل یافته بود که هرگز در فوتبال به‌وجود نیامده است. 

«اسوالد آردیلز» هافبک آرژانتین در جام جهانی 1978 که با این تیم به مقام قهرمانی جهان دست یافت و طراح بزرگ میانه میدان این تیم بود، قبل از آغاز این بازی بزرگ به نویسنده کتاب گفته بود که منچستر یونایتد شانسی در این بازی نخواهد داشت و بعد از پایان آن نیز گفت: هرگز فکر نمی‌کنم که «دیه‌گو آرماندو مارادونا» و یا «پله» با «لیونل مسی» به عنوان بهترین بازیکنان تاریخ قابل قیاس بوده و من بعد از دیدن این بازی متقاعد شدم که بارسلونا بهترین تیم تاریخ فوتبال جهان و مسی بهترین بازیکن آن است. 

شایان ذکر است با توجه به این که تهیه این کتاب احتمالا دست‌کم دو سال زمان برده است، اشاره‌ای به تغییر و تحولات بارسلونا طی این سال‌ها نشده است؛ سال‌هایی که بارسلونا درآن دچار تحولات زیادی چون جدایی «په په گواردیولا» سرمربی جوان آن شد؛ کسی که طی چهار سال حضورش در این تیم به چهارده جام قهرمانی از جمله دو جام قهرمانی باشگاه‌های اروپا و دو جام قهرمانی باشگاه‌های جهان دست یافت . همچنین پذیرش مسوولیت این تیم توسط «تیتو ویلانووا» که این مربی بزرگ هم با مشکل بیماری سرطان غدد روبه‌رو شد و بعد از قهرمانی بارسلونا در سال 2013 در لالیگا، مجبور به جدایی از این تیم شد و این سمت را به «جرارد مارتینو» مربی آرژانتینی واگذار کرد که گویا این مربی طی دو ماه حضورش در این تیم تغییر و تحولاتی در ساختار تاکتیکی و به‌خصوص شرایط دفاعی بارسلونا به‌وجود آورده و آنان را مهیا برای رویارویی با رئال مادرید بزرگ کرده است. 

بارسلونایی‌ها امشب (27 مرداد) برای دفاع از عنوان قهرمانی خود در لالیگا به دیدار لاوانته خواهند رفت و این اولین محک آنان برای فصل فوتبال 2014 ـ 2013 است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها