یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۶
انتخاب رییس گروه داوران جایزه بوکر بین‌المللی

مارینا وارنر، نویسنده بریتانیایی به عنوان رییس گروه داوران دور بعد جایزه من بوکر بین‌المللی انتخاب شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از گاردین، مارینا وارنر رمان نویس و اسطوره نگار به عنوان رییس گروه داوری برای انتخاب بهترین خالق آثار ادبی در هفت قاره انتخاب شد.
 
این رمان نویس که خالق آثاری چون «جدا از جنسیت او» مطالعه‌ای درباره مریم مقدس و «جادوگر ناشناس» کالبدشکافی تحلیلی هزار و یک شب است، به عنوان رییس گروه داوران جایزه من بوکر بین‌المللی در سال 2015 انتخاب شد. 

جایزه من بوکر بین‌المللی به ارزش 60 هزار پوند هر دو سال یکبار به نویسنده‌ای در قید حیات برای تجلیل از مجموعه آثار ادبی‌اش اهدا می شود. این جایزه در سال 2011 با کنار رفتن جان لو کری از فهرست نهایی با سروصدای زیادی همراه شد زیرا او اعلام کرد نمی خواهد در چنین جوایز ادبی مشارکت داشته باشد. در همان سال کارمن کالیل نیز گروه داروی را در اعتراض به انتخاب فیلیپ راث، نویسنده آمریکایی به عنوان برنده، ترک کرد. 

او در آن زمان در اعتراض به این انتخاب نوشته بود: این درست نیست که جایزه بار دیگر به آمریکای شمالی برود در حالی که ما در اروپا نویسندگانی چنین بزرگ داریم که از میان آنها بخواهیم انتخاب کنیم. این در حالی بود که در دوره پیشتر آلیس مونرو از کانادا به عنوان برنده این جایزه انتخاب شده بود. 

این جایزه با بررسی مجموعه آثار انگلیسی یا ترجمه شده به زبان انگلیسی یک نویسنده دست به انتخاب می زند و از میان یک فهرست نهایی که ناشران – برخلاف بیسیاری از جوایز ادبی- در انتخاب آن نقشی ندارند، برنده خود را انتخاب می‌کند.
 
اکنون یک گروه داوری جدید تشکیل شده تا به عنوان یک گروه مشاور الکترونیکی وارد عمل شود. علت نامیدن آن به عنوان مشاور الکترونیکی این است که باید بیشتر با بررسی ای-میلی تا نشست رودر رو به انتخاب بهترین‌ها دست بزند. 

گروه داوری امسال با حضور ندیم اصلام رمان نویس 47 ساله پاکستانی-بریتانیایی، الکه بومر نویسنده و مننتقد ادبی 52 ساله از آفریقای جنوبی، ادوین فرانک سردبیر بخش بررسی کتاب نیویورکر و ون-چین اویانگ نویسنده و محقق تایوانی و استاد زبان عربی و ادبیات تطبیقی در مدرسه مطالعات شرقی و آفریقایی لندن تشکیل شده است. 

جایزه سال 2013 بوکر بین‌المللی به لیدیا دیویس نویسنده داستان کوتاه از آمریکا رسید. فیلیپ راث، رمان نویس آمریکایی در سال 2011، آلیس مونرو، نویسنده داستان کوتاه از کانادا در سال 2009، چینوآ آچه بی، رمان نویس و نویسنده داستان کوتاه از نیجریه در سال 2007 و اسماعیل کاداره، رمان نویس رومانیایی در سال 2005 برندگان دیگر این جایزه از زمان تاسیس آن تاکنون بوده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها