چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۱
اهدای قرآن متحدالشکل به مسلمانان جهان، بیانگر وحدت آنان است

مدیر ارتباطات مرکز طبع و نشر قرآن کریم گفت: اهدای قرآن متحدالشکل از سوی جمهوری اسلامی ایران به مسلمانان جهان، بیانگر وحدت مسلمانان جهان است.-

محمد بابایی در گفت‌وگو با خبر‌گزاری کتاب ایران(ایبنا)، با بیان این‌که کشورهای مسلمان جهان هر سال از جمهوری اسلامی ایران درخواست اهدای قرآن را به مسلمانان می‌کردند، گفت: هر یک از دستگاه‌های فرهنگی کشور متناسب با امکانات خود اقدام به انتشار و اهدای قرآن به مسلمانان سایر کشورهای جهان می‌کردند که هر یک از این قرآن‌ها با دیگری متفاوت بودند و دارای شکل و نحوه اعراب‌گذاری واحدی نبودند و از این نظر برای همه مسلمانان جهان با زبان‌های مختلف قابل استفاده محسوب نمی‌شدند.

وی اظهار کرد: سال گذشته کارگروهی متشکل از دستگاه‌های فرهنگی کشور به این باور رسیدند که باید قرآنی با شکل واحد تولید شود و به کشورهای اسلامی اهدا کنند. در این میان، وظیفه مطالعات علمی انتشار این قرآن به عهده مرکز طبع و نشر قرآن کریم گذاشته شد.

مدیر ارتباطات مرکز طبع و نشر قرآن کریم اظهار کرد: درباره نحوه اعراب‌گذاری قرآن‌ها و شیوه نگارش آن‌ها متناسب با زبان و آموزش رایج در هر کشور مطالعاتی از سوی مرکز طبع ونشر قرآن‌ کریم صورت گرفت.

بابایی یادآور شد: در جهان اسلام سه مدل اعراب‌گذاری برای قرآن وجود دارد؛ شیوه هندی مختص شبه قاره هند، شیوه مصری مختص کشورهای عربی و یک شیوه هم مختص کشورهای فارسی زبان و ترک‌زبان.

مدیر ارتباطات مرکز طبع‌ و‌ نشر قرآن کریم گفت: این قرآن بر اساس تحقیقات انجام شده متناسب با سیستم آموزش هر کشور، با یک قلم رایانه‌ای بر اساس خط نسخ عربی آماده شده است.

بابایی ادامه داد: مشابه اعراب‌گذاری قرآن برای کشورهای عربی که اکنون آماده تحویل است، یک اعراب‌گذاری هم برای کشورهای شبه قاره هند در حال انجام است که اگر این دو مدل قرآن آماده شود، برای عده زیادی از مسلمانان جهان طبق سیستم آموزشی زبان آن‌ها قرآن مناسبی منتشر خواهد شد. 

قرآن متحدالشکل سوی جمهوری اسلامی ایران روز گذشته(سه‌شنبه) از با حضور دکتر سید محمد حسینی وزیر فرهنگ ‌و ارشاد اسلامی رونمایی شد. این قرآن به شمارگان 500 هزار جلد از سوی انتشارات وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی منتشر شده است.
 
خبرنگار: زینب جباری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها