دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۳
مجموعه مشاوره هاي پزشکی در کتاب «دکتر سلام»

کتاب «دکتر سلام» منتخب ستون مشاوره پزشکی روزنامه ایران است که در سه جلد وارد بازار کتاب شده است. جلد دوم این کتاب پاسخگو مسایلی چون بیماری‌های غدد و گوارش، گوش و حلق وبینی، مغز و اعصاب و پوست و مو است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مجموعه سه‌جلدی «دکتر سلام» که به همت مریم سامانی دبیر گروه زندگی، خانواده و زنان روزنامه ایران جمع آوری شده است به سوالات پزشکی که خوانندگان روزنامه ایران داشته‌اند توسط متخصصان مربوط پاسخ داده شده است .

جلد دوم این کتاب در چهار فصل مجزا تنظیم شده است که در هر فصل متخصصان مربوط به آن بخش سعی کرده‌اند به صورت کوتاه و جامعی پاسخگو سوالات باشند تا خواننده بتواند تا حد زیادی جوابش را بگیرد. در فصل اول که در مورد بیماری‌های غدد و گوارش است چهار پزشک متخصص پاسخگو به سوالات هستند در این فصل به 201 سوال پاسخ داده شده است.

فصل دوم در حوزه گوش و حلق وبینی است که چهار پزشک متخصص پاسخگو به سوالات بوده‌اند. در این قسمت نیز به 113 سوال پاسخ داده شده است برای نمونه در یکی از سوال و جواب‌ها می‌خوانیم: « نتیجه سی تی اسکن، نشان داده است در اطراف و داخل غده بزاقی‌ام سنگ وجود دارد. در این رابطه اطلاعات زیادی ندارم. این مشکل و راه درمان آن چیست؟ دکتر بابک ساعدی: غدد بزاقی، وظیفه ترشح بزاق و هدایت آن را به داخل دهان دارند. گاهی اوقات ممکن است این غدد دچار سنگ شده و بر همین اساس در ناحیه این غدد تورم به وجود آید به این معنا که غدد بزاقی فرد به دنبال مصرف مواد غذایی ترش یا محرک متورم شده و باعث تنگی و انسداد مجرا شود با این تفاسیر، چنانچه سنگ در موقعیتی نزدیک به مجرا ایجاد شود به کمک انجام عمل جراحی خارج می‌شود اما اگر سنگ‌ها متعدد بوده و یا داخل غدد بزاقی به وجود آیند نیاز به خروج غده آن به وسیله عمل جراحی است.»

فصل سوم مرتبط به مغز و اعصاب است در این بخش شش متخصص پاسخگو به سوالات هستند و به 95 سوال پاسخ داده شده است . در فصل چهارم که در حوزه پوست و موست نیز پنج متخصص سعی کرده‌اند به صورت دقیق پاسخگو سوالات باشند که به 195 سوال پاسخ داده شده است. در قسمتی از این بخش می‌خوانیم:«برای از بین بردن جوش های سر سیاه و سرسفید چه راهکاری وجود دارد؟ دکتر امیر هوشنگ احسانی: ضایعات پوستی نام برده از طریق دارو درمانی و استفاده از اسیدهای میوه کمک کننده قابل بهبود است و علاوه بر این، لایه برداری و انجام لیزرهای مناسب نیز در رفع این ضایعات کمک کننده است.»
 
این کتاب از سوی انتشارات ایران در 320 صفحه با شمارگان دو هزار نسخه و به بهای 10هزار تومان در بازار نشر عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها