دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۹
جستجوی مکتوب برای یافت شهر عدالت محور

کتاب «در جست‌وجوی شهر عدالت‌محور» که حاصل برگزاری کنفرانسی با همین نام در کلمبیاست، آرای گوناگون جمعی از فردگرایان، جمع‌گرایان، طرفداران نظام سرمایه‌داری و منتقدان آن در زمینه عدالت در برنامه‌ریزی شهری را دربر دارد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این اثر با ویراستاری «پیتر مارکوس»، «جیمز کنولی»، «جوهانز نووی»، «اینگرید اولیوو»، «سوز پاتر» و «جاستین استیل» و ترجمه هادی سعیدی‌رضوانی و محجوبه کشمیری به همت موسسه نشر شهر در سال جاری چاپ شده است. 

در کنار هم قرارگرفتن مبحث نظری عدالت و تجارب برنامه‌ریزی شهری عادلانه در نقاط گوناگون جهان از آمریکای شمالی و اروپا گرفته تا خاورمیانه و آمریکای لاتین از ویژگی‌های بارز این اثر به شمار می‌آید.

مضامین کتاب در سه بخش با عنوان‌های چرا عدالت؟ بنیادهای نظری شهر عدالت محور، محدودیت‌های شهر عدالت محور کدام‌ها هستند؟ و چگونه شهرهای عدالت محور را تحقق بخشیم؟ از سخن تا عمل، تنظیم شده‌اند. 

مولفان معتقدند که اگرچه مفاهیم فضایی عدالت اجتماعی برای تعدادی از سازمان‌های فعال و جنبش‌های اجتماعی شهری به صورت دغدغه‌ای مشترک در تمام جهان درآمده، هنوز معنی عدالت برای زندگی شهری به درستی تعریف نشده است. آن‌ها نظریه‌های شهری معاصر را گردآورده‌اند تا مقوله عدالت شهری را با استفاده از کشمکش‌های فلسفی و اقتصادی برآمده از سیاست‌های معاصر تعریف و برنامه‌ریزی کنند. از این رو اغلب‌ آن‌ها رویکردی انتقادی به عدالت شهری دارند. 

مقدمه کتاب «در جست‌وجوی شهر عدالت‌محور» به بررسی رویکردهای مختلف در تعریف عدالت، تشریح فلسفه سیاسی لیبرال در باب توزیع قدرت و نقش دولت در ایجاد و کنترل شهر عدالت محور اختصاص دارد و به انتقادات وارد بر آن می‌پردازد.

اقتصاد سیاسی و تحولات «چرخش فرهنگی» و روابط طبقات اجتماعی نیز از دیگر مباحث این بخش هستند. 

در فصل نخست کتاب بر اهمیت و اولویت شهر به عنوان ظرف تحقق عدالت تاکید و پتانسیل‌های شبکه‌ای و لایه‌ای شهر ارزیابی شده است. 

محدودیت‌های شهر عدالت‌محور از مرحله برنامه‌ریزی عدالت تا مرحله برنامه‌ریزی همگانی در فصل دوم بیان شده است. این بخش می‌کوشد در تعریف شهر عدالت‌محور از آرمانگرایی و اتوپیاسازی دوری و راهکارهایی ارایه کند، تا صاحبان قدرت که عمدتا از نابرابری‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در جامعه شکل گرفته‌اند، به عمل عادلانه یعنی عملی که تحت تاثیر روابط قدرت نباشد، برانگیخته شوند.

فصل سوم ضمن پژوهش در حوزه راهکارهای تحقق شهر عدالت‌محور، مولفه‌های مختلف شهر عدالت‌محور و موانع و چالش‌های پیش‌روی تحقق آن را بیان کرده است.

در بخشی از متن کتاب با عنوان «یافتن عدالت در شهر» آمده است: «جست‌وجو برای یافتن شهری عدالت‌محور با بررسی درباره واقعیت‌های زندگی روزمره شهری شروع شده و سپس به پیگیری درباره وسیله‌ای برای تغییر شکل آن واقعیت و تجسم زندگی پس از این تغییر می‌پردازد. این فرایند با ناعدالتی‌های چون خشونت، ناامنی، بهره‌کشی و فقر که برای بسیاری معرف زندگی شهری بوده و همراه با رشد سریع شهرنشینی به وجود می‌آید و نیز نمودهای کالبدی آن چون دسترسی نابرابر به سرمایه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی که حاصل تقسیمات در هم‌پیچیده بین دسته‌های نژادی، طبقاتی و جنسیتی است، شروع می‌شود...» 

این کتاب از سری اسناد مجموعه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی شهری محسوب می‌شود که به سفارش معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران تولید شده است. 

نخستین چاپ کتاب «در جست‌وجوی شهر عدالت‌محور» با زیر عنوان «بحث‌هایی در نظریه‌ و تجربه شهری» را موسسه نشر شهر با شمارگان دو هزار نسخه در 384 صفحه به بهای 9 هزار تومان به چاپ رساند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها