دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۵
قیمت کاغذ با توجه به نرخ ارز منطقی است

با توجه به این‌که این روزها تمامی ناشران از جمله ناشران کتاب‌های علمی و دانشگاهی از قیمت کاغذ و تاثیر آن بر تعداد کتاب‌های چاپی شکایت می‌کنند، مدیر مسوول انتشارات تیمور‌زاده معتقد است قیمت فعلی کاغذ با توجه به نرخ ارز منطقی است.-

فرهاد تیمور‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: این‌که برخی ناشران اعتقاد دارند دولت باید یارانه کاغذ را به آن‌ها پرداخت کند، تفکر اشتباهی است چراکه اساسا یارانه نباید به تولید‌کننده تعلق بگیرد و در عوض باید مصرف‌کننده از یارانه استفاده کند، چرا‌که متاسفانه بعضی ناشران با اعلام آمار کاذب تعداد نشر سعی در استفاده از این یارانه را داشتند که این امر باعث ضرر و زیان به جامعه ناشران می‌شد.

تیمور‌زاده در ادامه با اشاره به قیمت فعلی کاغذ و تاثیر آن بر تعداد کتاب‌های منتشر شده از سوی ناشران اظهار کرد: شرایط امروز فروش کاغذ اتفاقا یک حسن و اتفاق خوبی برای نشر کشور است چراکه با منطقی شدن تعداد شمارگان، کتاب‌ها با توجه به نیاز جامعه علمی کشور منتشر می‌شود و ناشران با محاسبه و محتاطانه دست به انتشار کتاب و انتخاب تعداد شمارگان می‌زنند.

وی با بیان این‌که تعداد شمارگان در صورت استقبال بالا می‌رود و به چاپ مجدد می‌رسد افزود: پیش از این، برخی ناشران بر این عقیده بودند که اگر کتابی را با شمارگان بالا و قیمت پایین چاپ کنند به فروش می‌رسد اما متاسفانه کتاب‌ها در انبار باقی می‌ماند اما در برهه کنونی انتشار این تعداد کتاب نباید نگران‌کننده باشد.

تیمورزاده، نشر الکترونیک را نیز دیگر  اهرم حمایتی از ناشران دانست و گفت: ورود به سیستم نشر الکترونیک به دور از نگرانی  وضعیت کاغذ می‌تواند به ناشران در تعداد کتاب‌های چاپی‌شان کمک کند، زیرا در این سیستم می‌توان به راحتی تعداد کتاب و نسخه آن را با توجه به نیاز مخاطب افزایش داد.

مدیر مسوول این انتشاراتی در ادامه، وضعیت کاغذ را دلیل اصلی نگرانی ناشران از تعداد کتاب‌های انتشاراتی ندانست و گفت: دلیل اصلی که باید ناشران نگران آن باشند نبود ثبات و آرامش در کار ناشران است.

وی ادامه داد: سلایق شخصی، ایجاد مباحث امنیتی و سیاسی در کار ناشران و لوایحی که ضرب‌الاجل به ناشران تحمیل می‌شود از  عواملی هستند که ثبات لازم در کار ناشران را به هم می‌ریزد که این امر بیش از وضعیت کاغذ به کار چاپ و نشر کتاب ضربه وارد می‌کند.

تیمور‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود، قیمت کتاب را مقوله‌ای جداگانه عنوان کرد و گفت: بهای کتاب را در کاهش تقاضای کتاب موثرنمی‌دانم زیرا اگر بررسی دقیقی در اقشار مختلف جامعه صورت بگیرد دیده می‌شود که کتاب یک کالای ارزان قیمت است اما اگر افراد جامعه در پی کتاب خریدن مطالعه آن نباشند به هیچ عنوان نمی‌توان کتاب رادر سبد خانواده آن‌ها قرار داد.

وی با تاکید بر این‌که مردم ما نیاز به مطالعه را در خود احساس نمی‌کنند اظهار کرد: مردم ما از الگو‌های عرضه شده به آن‌‌ها الگو‌سازی می‌کنند و امروزه با توجه به این الگو‌ها در جامعه در خود نیازی به مطالعه نمی‌بینند.

تیمور‌زاده با اشاره به این‌که کتاب‌های منتشر شده در حوزه دانشگاهی به فروش می‌رسد افزود: کتاب‌های دانشگاهی به این دلیل در میان دانشجویان خریدار دارد که در پایان ترم تحصیلی باید آن را برای امتحان بخوانند اما اگر استاد از جزوه درسی خود امتحان بگیرد طبیعتا کتاب‌های حوزه دانشگاهی نیز به فروش نمی‌رسد که این نکته بر این مطلب که کتابخوانی باید در بین مردم نهادینه شود، صحه می‌گذارد.
خبرنگار: مریم مرادخانی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها