دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۰
عقیده و عمل اجتماعی

ايبنا - خواندن يك صفحه از‌‌ يك كتاب را مي‌توان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعه‌اي از اكسير دانايي، لحظه‌اي همدلي با اهل دل، استشمام رايحه‌اي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...

جامعه‌شناسی شناخت 

«... تغییر اجتماعی همواره بایستی جایی واقع در رابطه دیالتیکی با تاریخ ایده‌ها فهمید شود». (Berger and Luckmann, 1966: 118)
جامعه‌شناسی ضمن شناخت ابژه‌ای به نام جامعه می‌تواند در خود شناخت نیز در رابطه با خاستگاه و ساخت و کارکردهای اجتماعی آن تأمل کند. از این تأمل قبل از هر چیز برمی‌آید جامعه چونان کلیت نظام زندگی انسانی ـ اجتماعی، سازه‌ای ذهنی ـ عینی یا به عبارتی ابداعی است توسط جامعه‌شناسان و مفهوم نزد جامعه. جامعه‌شناسی شناخت با روشنگری این نکات، مبین آن است که معرفت و باور و عقیده در خلأ به دست نمی‌آید و حاصل نمی‌شود. افکار، ساخته و پرداخته نظام اجتماعی‌اند و ضمناً با آن تعامل دارند و در این تعاطی، نظام‌سازند. این، منافع و تعلقات انسانی ـ اجتماعی است که به تکوین انواع شناخت‌های تحلیلی و فنی و رهایی‌بخش حکم می‌دهد و نه تنها بینش و روش آنها را سازماندهی می‌کند؛ بلکه در ارتباط مستقیم با شرایط اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و فرهنگی، مناط صدق‌شان را هم برای اشخاص نقشمند و مودی الگوهای رفتاری اجتماعی فراهم می‌آورد و مفیدیت نظری ـ عملی نمادهای معرفتی را در تعاطی نظام‌های آموزشی و بورکراتیک و تکنولوژیک محک می‌زند.

صفحه 102 و 103/ عقیده و عمل اجتماعی/ دکتر عباس محمدی اصل/ انتشارات سفیر اردهال/ چاپ اول/ سال 1392/ 163 صفحه/ 5000 تومان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها