دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۴
اولویت انتشارات سایان، عرضه دایرة المعارف‌های مصور  است

حامد کفاش، مدیر انتشارات سایان با خالی خواندن جای کتاب‌های مصور برای گروه سنی بزرگسال، هدف اصلی انتشارات سایان را چاپ و عرضه کتاب‌هایی عنوان کرد که با کمک تصاویر قابل استناد، مخاطب را به خواندن متن ترغیب کند.-

کفاش در گفت‌‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره فعالیت‌های این انتشارات تازه تاسیس گفت: انتشارات سایان در دو سالی از که تاسیس آن می‌گذرد، چاپ و انتشار دایرة المعارف‌های مصور را هدف خود قرار داده و در این راستا تاکنون سه کتاب «دایرة المعارف مصور تاریخ یهودیت و صهیونیسم»، «دایرة المعارف مصور فلسطین» و «دایرة المعارف مصور تاریخ جنگ ایران و عراق» را منتشر کرده است. این کتاب‌ها با استفاده از تصاویر قابل استناد سعی دارند مخاطب را در فضای متن قرار داده و با تصویر سازی ذهنی با خود همراه کنند.

وی افزود: برای نمونه کتاب «دایرة المعارف مصور فلسطین» با تصویر، نمودار و نقشه‌هایی همراه شده که نه تنها مخاطب را با تاریخ این سرزمین بلکه با محدوده جغرافیایی آن آشنا می‌کند. تاکید ما در این اثر بر قابل استناد بودن تصاویر و نقشه‌ها بوده و به همین منظور افزون بر دو ماه به صورت شبانه‌روزی تیم تحقیقی به دنبال تصاویر معتبر بود.  شایان ذکر است که نقشه‌هایی که در این دایرة المعارف به کار رفته، براساس منابع موجود ترسیم شده و اسکن شده نیست.

کفاش درباره ایده اولیه تولید این دایرة المعارف‌ها گفت: مبنای اصلی دو کتاب تاریخ فلسطین و تاریخ یهودیت کتاب‌های «طارق سویدان» نویسنده کویتی بوده است. با علم به نقایص و سوگیری‌های این آثار، تیم تحقیق و پژوهش انتشارات در صدد رفع آن بر آمدند و به همین منظور بیش از 60 در صد کتاب هم به لحاظ محتوایی و هم به لحاظ تصویری تغییر یافت. در کتاب اول استفاده از عکس‌ها بیشتر تزیینی بوده در حالی که ما تصاویر قابل استناد و دقیق را مد نظر قرار دادیم تا آنجایی که برخی  منابع با سفر مولفان به لبنان و سوریه و دیدار از اردوگاه‌های فلسطین، برای آشنا شدن با فضای مورد بحث در کتاب حاصل شد. همچنین 120 حلقه فیلم داستانی به زبان عبری نیز در اختیار تیم پژوهشی قرار گرفت تا امکانات برای تولید اثر فرهنگی اعلاء مهیا شود.

مدیر انتشارات سایان درباره ابهامات موجود در تصویر روی جلد کتاب «دایرة المعارف مصور تاریخ یهودیت و صهیونیسم» اظهار کرد: این نماد که به «خمسه» مشهور شده است و بیشتر مورد استفاده یهودیان معاصر است، یکی از نمادهای قوم یهود بوده و خاستگاهی اسلامی دارد که توسط یهودیان مصادره به مطلوب شده است. ریشه این نماد که در گذشته به «خمسه فاطمه» معروف بوده، به اسپانیای قدیم باز می‌گردد. چاپ اول و دوم این کتاب بدون توضیح درباره طرح جلد به چاپ رسیده تا مخاطب نسبت به این موضوع حساس شود، قرار بر این است که متنی که به توضیح این نماد اختصاص دارد، در چاپ بعدی اثر در اختیار مخاطبان قرار گیرد.

وی در پایان با اشاره به جای خالی این سبک دایرة المعارف در ایران برای بزرگسالان گفت: آثار بزرگسال ما بیشتر درگیر متن هستند و به علت استفاده ضعیف از تصویر، مولف ایرانی علاقه چندانی به کارهای مصور نشان نمی‌دهد. انتشارات ما با مد نظر قرار دادن این کمبود، دست به انتشار کتاب‌هایی زده که با تصویر مخاطب را به خواندن متن ترغیب کند. انتشار دایرة المعارف مصور زندگی امام خمینی و تاریخ جمهوری اسلامی ایران در راستای تحقق این هدف از کارهایی است که سایان در دست انجام دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها