دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۴
صابر امامی: جامعه امروز با شعرسرایی برای ائمه(ع) در قالب نو مانوس می‌شود

صابر امامی با بیان این‌که قالب‌های شعرسرایی برای ائمه(ع) باید به روز باشد و به زبان مردم نزدیک شود،‌ گفت: شاعران اغلب در شعرهای مذهبی از زبانی استفاده می‌کنند که انسان هزار سال پیش با آن سخن می‌گفت، در حالی که حتی جامعه روشنفکری هم با خلق شعر در ساختاری نو برای ائمه(ع) و شخصیت‌های مذهبی ارتباط برقرار می‌کند و مسلم است که این روند منجر به ایجاد جریان و پویایی می‌شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این شاعر گفت: نسل جوان امروز این روزها ترانه‌خوان شده و شعر سپید را هم پشت سر گذاشته است و به نظر می‌رسد شعرهای مدحی –با همه ویژگی‌‌های منحصر به فردش- جایگاهی ندارد. البته جوانان به چنین شعرهایی احترام می‌گذارند، اما معمولا آن‌ها را نمی‌خوانند. در این بین مخاطبان این شعرها صرفا ارادتمندان خاص آن حضرتند.

امامی توضیح داد: شاعران در این شعرها از زبانی استفاده می‌کنند که انسان هزار سال پیش با آن سخن می‌گفت و با قالب و ابزار هزار سال پیش از امام عدالت صحبت می‌کنند. این شعر بی تردید برای گوینده بسیار زیباست و مطمئنا امام عدالت هم به آن ندا پاسخ خواهد داد، اما جوان امروز که شعر سپید شاملو را هم قبول ندارد و شعرهایی را در فضاهای منثور می‌شنود، با چنین شعری ارتباط برقرار نمی‌کند. جوان ما شاید برای عرق مذهبی و به توصیه یک استاد یا مشوق، اشعار مذهبی با این ساختار را بخواند اما خواندن چنین شعرهایی معمولا با اراده خواننده انجام نمی‌پذیرد.

این شاعر افزود: شاعر امروز خیلی هنر کند در چارچوب محدود چنین شعرهایی، می‌تواند به جای قصیده در قالب غزل شعر بنویسد.

وی توضیح داد: در سال‌های اخیر در زمینه ترانه که امروز جوانان با آن مأنوس هستند،‌ فقط چند نما‌آهنگ از مضامین تکراری در تلویزیون از حضرت علی(ع) پخش می‌کنند که مخاطب از دیدن آن‌ها حوصله‌اش سر می‌رود. این برنامه‌ها اغلب موضوعاتی مانند این‌که حضرت برای بچه‌ها شیر بردند و یا با برای یتیمان غذا تقسیم می‌کردنددارند، یا از غربت ایشان در کوفه می‌گویند که باز هم تکراری است و آن ارتباطی را که در شأن آن حضرت است در این دسته برنامه‌سازی‌ها نمی‌بینیم. نسل امروز با چنین مواردی ارتباط برقرار نمی‌کند، چون اغلب وجوه آن برایش تکراری و ملال‌انگیزند.

امامی ادامه داد: اگر بخواهیم ارتباط شعر و خواننده در این موضوعات مانند قبل شود باید شعر گفتن به قالب‌های امروزی برگردد. مثلا یکی از شاعران امروز وقتی می‌خواهد درباره رسول اکرم(ص) شعر بسراید در قالبی نیمایی سیمای او را بیان می‌کند. با چنین شعری حتی جامعه روشنفکری هم ارتباط برقرار می‌کند و جریان و حرکت ایجاد می‌شود.

وی درباره آقاسی و شعر مردمی او نیز توضیح داد: آقاسی تنها کسی بود که سعی کرد با زبان امروز شعر بگوید و با مخاطبش به راحتی حرف بزند. این شاعر سعی کرد از زبان عبوس خارج شود و به زبان کوچه و بازار شعر بنویسد. استحکام شعر گفتن درباره حضرت علی(ع) علاوه بر مواردی که گفتم، همچنین با ارتباط شاعر و امام(ع) و صداقتش نسبت به ایشان نیز ارتباط دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها