دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۵
«آموزش درگاه سازمانیLiferay» خواندنی شد

کتاب «آموزش درگاه سازمانیLiferay» تالیف جونس ایکس. یوان و به ترجمه الهام شفیعی به معرفی و توصیف لایفری و چگونگی اجرا، پیکربندی، کارکرد و ساختار بخش‌های مختلف آن پرداخته است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) این کتاب در 11 فصل تدوین و تنظیم شده است. کتاب حاضر حاوی اطلاعات لازم در مورد محقق کردن نیازمندی‌های حوزه ساخت اینترانت سازمانی و مشارکتی است.

فصل نخست کتاب به معرفی لایفری اختصاص دارد. درگاه لایفری یک درگاه سازمانی متن باز و رایگان به زبان جاوا بوده و بیشترین کاربرد آن در ساخت شبکه‌های داخلی و خارجی سازمان و مشارکتی است. در این فصل ویژگی‌های لایفری بررسی و موارد کاربرد آن معرفی می‌شود.

فصل دوم چگونگی «اجرا و پیکربندی ساختار درگاه و صفحات» را بررسی و به معرفی و تشریح مفاهیمی همچون «پورتلت‌ها، مدیریت صفحات، شخصی‌سازی پورتلت‌ها، ارتباطات پایگاه داده و تنظیمات پست الکترونیک» پرداخته است.

در فصل‌ سوم «ساختار تشکیلات» بررسی و هریک از ارکان آن معرفی و کارکرد آن تشریح می‌شود. در فصل چهارم کتاب نیز تالار گفتمان معرفی و نحوه دسته‌بندی، مدیریت، اشتراک، پیکربندی و انتشار اطلاعات و پیام‌ها بررسی می‌شود.

فصل پنجم به معرفی و تشریح کارکرد برخی درگاه‌ها نظیر ویکی، فرم‌های وبی و نظرسنجی اختصاص یافته است. در فصل ششم با ارایه اطلاعاتی، وبلاگ و کارکردهای آن معرفی و با درگاه‌های RSS و WYSIWYG بیشتر و تخصصی‌تر آشنا می‌شویم.

در فصل هفتم نویسنده کتاب مفهوم «همکاری و ابزارهای آن» را مطرح کرده است. هنگامی که صحبت از کار گروهی است ساخت وبگاه‌هایی که قابلیت به اشتراک‌گذاری و همکاری با دیگران دارند ایده مناسبی است. بخش وب‌گاه‌های درگاه برای این هدف است.

«مدیریت محتوای مستندات (CMS) و مدیریت محتوای وبی (WCM)» محور مباحث مطرح مورد بحث در فصل هشتم کتاب است. «مدیریت پوشه‌ها، مدیریت اسناد و فایل‌ها، مدیریت پورتلت، ذخیره‌سازی مستندات، مدیریت قالب و انتشار محتوای وبی» برخی از موضوعات بررسی شده در این فصل کتاب‌اند.

فصل‌ نهم ابزارهای Social office و Custom Fields را به خواننده کتاب معرفی و درباره نحوه عملکرد و امکانات این ابزارهای توضیحات کاربردی را ارایه می‌دهد. در فصل دهم نیز مفاهیم «جستجو، WAP، مدیریت افزونه‌ها و ابزارهای دیگر» توضیح داده شده است.

فصل یازدهم به بحث «مدیریت سیستم و درگاه» اختصاص دارد. «مدیریت میزبان، مدیریت نمونه‌ها، پایش درگاه و تنظیمات درگاه» بخش‌هایی از این فصلند.

مدیریت درگاه، شامل اطلاعات پیکربندی، سیاست‌های رمز عبور و پایش فعالیت کاربران و همچنین خوشه‌بندی، پشتیبان‌گیری و انتقال داده‌ها، چگونگی بهبود عملکرد درگاه و یکپارچگی با دیگر بخش‌هاست. برای شرکت‌ها و سازمان‌ها لازم است تا بخشی از نیرو و انرژی خود را به مدیریت میزبان، سامانه‌ها و نمونه‌ها اختصاص دهند.

چاپ نخست ترجمه کتاب «آموزش درگاه سازمانیLiferay» با شمارگان 400 نسخه در 294 صفحه و به بهای 15 هزار تومان از سوی انتشارات ناقوس روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها