شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۲
«آی سودا» از ایلات قشقایی فارس می‌آید

مجموعه شعر «آی سودا» سروده محسن رجایی‌پناه از سوی نشر راه‌گشای شیراز تجدید چاپ می‌شود. در این مجموعه ترانه‌های محلی، طنز و مرثیه ایلات قشقایی گردآوری شده است. برخی از اشعار و ترانه‌های این شاعر توسط هنرمندان و آوازه خوان‌های ایلات قشقایی قالب موسیقیایی یافته‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، رجایی‌پناه گفت: به دلیل کمیاب شدن نخستین مجموعه شعرم با عنوان «آی سودا» به معنای «تصویر ماه در آب» تصمیم دارم آن را از سوی نشر راهگشای شیراز منتشر کنم. 

وی عنوان کرد: «آی سودا» شامل سه بخش است. بخش نخست شامل غزل، ترانه و گرایلی و بخش دوم شامل مجموعه‌ای از طنزها و بخش سوم شامل مرثیه در ایلات قشقایی استان فارس است.
 
رجایی‌پناه گفت: نخستین‌بار این مجموعه شعر را سال 81 چاپ کردم که پس از انتشار بلافاصله کمیاب شد و اکنون به‌ دلیل اصرار دوستان تصمیم دارم با اصلاحات جزیی این کتاب را دوباره منتشر کنم.
 
وی با یادآوری از مجموعه شعر دیگرش با عنوان«یاغار بولوت» به معنای (ابر بارانی)، گفت: مجموعه شعر «یاغار بولوت» در سال 89 چاپ شد. این کتاب شامل ترجمه اشعار حافظ به ترکی و موضوعاتی مانند عرف عادات، مسایل اجتماعی و عرفان است.
 
رجایی‌پناه عنوان کرد:‌ بیشتر اشعار و ترانه‌هایم از سوی هنرمندان و آوازه خوان‌های ایلات قشقایی موسیقیایی شده؛ به‌طوری که اکنون یکی از ترانه‌هایم با عنوان «بایرام» به معنای «نوروز» از سوی صدا و سیمای مرکز فارس (واحد موسیقی) تقریبا همه روزه پخش می‌شود.
 
رجایی‌پناه متولد 1332، شاعر و پژوهشگر ساکن استان فارس است. از وی تاکنون دو مجموعه شعر با عناوین «آی سودا» از سوی نشر راهگشای فارس و «یاغار بولوت» از سوی نشر قشقایی شیراز منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط