شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
اخلاق حرفه‌ای

ايبنا - خواندن يك صفحه از‌‌ يك كتاب را مي‌توان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعه‌اي از اكسير دانايي، لحظه‌اي همدلي با اهل دل، استشمام رايحه‌اي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...

انتقاد‌پذیری 

همه انسان‌ها به دلایل مختلفی همچون محدودیت‌های فکری و علمی، تمایلات و خواهش‌های نفسانی یا نسیان و فراموشی در معرض خطا و اشتباه و لغزش قرار دارند و قطعاً این خطاها و اشتباهات می‌تواند صدمات و نتایج زیان‌بار بسیاری در زندگی انسان برایش به همراه داشته باشد. بنابراین انسان باید از همه ابزارها و امکانات موجود و در دسترس خود برای شناخت خطاها و اشتباهات خود و سپس اصلاح و کاهش آنها استفاده کند. در این میان یکی از مهمترین و مؤثرترین راه‌های شناخت خطاها و کاستی‌ها، نقدها و نصایح اطرافیان انسان است.
نصیحت به معنای خیرخواهی و نقد مشفقانه و انتقاد به معنای سره کردن، جدا کردن خوب از بد و شرح معایب و محاسن یک چیز است و این دو یعنی نصیحت و انتقاد، از شرایط ضروری برای تحقق یک جامعه سالم و حرکت آن در جهت رشد و تعالی و کمال است. سلامت و پیشرفت یک جامعه در گرو پاسداشت نصیحت و انتقاد و وجود فضای سالم و باز برای این دو است به نحوی که همه افراد جامعه در هر مقام و مرتبه‌ای که هستند بتوانند با خیرخواهی و شفقت به بیان معایب و محاسن امور جاری در جهت اصلاح آنها بپردازند. حضرت علی (ع) طی فرمایشی به نقل از پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: «هرگز امتی را پاک از گناه نخوانند که در آن امت بی‌آنکه بترسند و در گفتار درمانند حق ناتوان را از توانا بستانند.»

صفحه 122 و 123/ اخلاق حرفه‌ای/ ملیحه عنابستانی و مهدی سعیدی‌کیا/ انتشارات کیا/ چاپ اول/ سال 1392/ 173 صفحه/ 7000 تومان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها