یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۹
«سواد رسانه‌ای» در برنامه درسی دانشگاه‌ها جایی ندارد

محمدصادق افراسیابی، نویسنده حوزه رسانه و ارتباطات گفت: برخی نویسندگان حوزه رسانه به تولید آثاری درباره سواد رسانه‌ای بی توجه هستند. آموزش سواد رسانه‌ای در برخی کشو‌رها در مقطع ابتدایی آموزش داده می‌شود اما در دانشگاه‌های ما جایی ندارد.-

افراسیابی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با انتقاد از غفلت مولفان حوزه رسانه به موضوع «سواد‌‌‌ رسانه‌ای» اظهار کرد: سواد رسانه‌ای در حقیقت تلاشی برای فهم و شناسایی فرصت‌ها و تهدیدهای رسانه است یعنی فهمیدن این جریان که رسانه‌ها چگونه و از چه روش‌هایی مخاطب را اقناع می‌کنند، موضوعی است که از سوی مولفان آثار حوزه رسانه کمتر مورد توجه واقع شده است.

وی بی‌توجهی نویسندگان نسبت به مقوله سواد رسانه‌ای را در حوزه فضای مجازی جدی‌تر ارزیابی کرد و افزود: سواد رسانه‌ای در کشورهایی مانند کانادا و ژاپن از مقطع دبستان آموزش داده می‌شود این در حالی است که این موضوع حتی به عنوان یک واحد درس عمومی در دانشگاه‌های ما پیش‌بینی نشده و خلایی است که باید پر شود.

‌‌نویسنده کتاب «مطالعات شبکه‌های اجتماعی و سبک زندگی جوانان» اظهار کرد: با توجه به کمبود منابع در حوزه سواد رسانه‌ای برای نگارش کتاب «خانواده، ‌سواد رسانه‌ای و رسانه‌های دیجیتال» از منابع و آثار پیشینی که خود نوشته بودم استفاده کردم.

افراسیابی در پاسخ به این پرسش که نویسندگان چطور می‌توانند از گفته‌های تکراری در آثارشان جلوگیری کنند، گفت: اگر کتاب «خانواده، ‌سواد رسانه‌ای و رسانه‌های دیجیتال» به عنوان یک منبع از سوی نویسنده‌های حوزه رسانه استفاده شود موجب خوشحالی است. در حقیقت فرآیند یک کار علمی مراجعه به آثار منتشر شده و در نهایت ارایه نظ‌ریه‌های جدید است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها