یکشنبه ۲ تیر ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۳
جامعه مهدوی، جامعه اخلاقی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با برشمردن جامعه اخلاقی به عنوان یکی از ویژگی‌های جامعه مهدوی عنوان کرد: جامعه مهدوی، جامعه‌ای است که در آن علاوه بر اخلاق، فضایلی مانند عدل، رفاه، پیشرفت، دانش و امنیت هم حاکم باشد. انسان‌هایی که در این جامعه زندگی می‌کنند، انسان‌های متخلق به اخلاق الهی، دارای ایمان راسخ و ارتباط مستحکم با خداوند هستند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دکتر سید‌محمد حسینی در نهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت که در یکشنبه و دوشنبه (دوم و سوم تیرماه) در سالن همایش‌های بین‌المللی سازمان صدا و سیما برگزار می‌شود، بیان کرد: امام زمان (عج) که ظهور می‌کنند، بنا نیست فقط از امدادهای غیبی کمک بگیرند، بلکه جامعه باید به مرحله‌ای از رشد و شکوفایی و بالندگی رسیده باشد که پذیرای کلام وحی شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که انتظار یک حالت انفعالی نیست، افزود: انتظار فقط این نیست که افراد بنشینند و منتظر علاماتی باشند که چه زمان ظهور صورت می‌گیرد. در زمان انتظار باید مانند حج شور و نشاط و حرکت وجود داشته باشد. انتظار نباید حالت سکون و رکود داشته باشد.

وی همچنین در معرفی جامعه زمینه‌ساز عنوان کرد: جامعه‌ زمینه‌ساز، جامعه‌ای است که موانع ظهور را با تربیت انسان‌های مومن و متدین از بین ببرد. تربیت، اخلاق و معنویت در جامعه مهدوی جایگاه والایی دارند و در جامعه ما هم باید بیش از پیش به این اصول توجه کرد تا ریشه بسیاری از مشکلات در زمینه‌های مختلف بخشکد.

دکتر حسینی در پایان اظهار کرد: تربیت را باید از دوران کودکی که شخصیت شکل می‌گیرد، آغاز کرد. در این دوران باید باورهای دینی و ارزش‌ها را در وجود و شخصیت کودک نهادینه کرد تا زمینه‌ساز رشد و تعالی و پذیرش فضایل انسانی در آینده باشد. تربیت و تزکیه ابتدا باید از درون خود انسان آغاز شود تا در بعد وسیع‌تر به جامعه هم تسری یابد.

در ادامه این همایش آیت‌الله حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه، در تبیین نقش حوزه‌های علمیه و عالمان دین در تربیت زمینه‌ساز بیان کرد: اندیشه ظهور منجی مختص به شیعه نیست و نباید با یک نگاه جزیی و محدود به این مسأله جامع و محوری نگاه کرد. حوزه‌های علمیه در کنار دیگر نهادهای دینی و تربیتی وظیفه خطیری در شکل دادن به این طرز نگاه دارند.

وی یادآور شد: اگرچه شیعه دارای امتیازات و اختصاصاتی درباره مسأله مهدویت است اما طایفه‌های مختلف مسلمان و دیگر ادیان الهی هم درباره اصل مسأله آمدن منجی اتفاق نظر دارند و معتقدند سرانجام در این عالم فردی منجی ظهور خواهد کرد که خیر را بر شر پیروز می‌کند و با حضورش جهان پر از عدل و داد خواهد شد.

نهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت از ساعت 9 صبح  یکشنبه (دوم تیرماه) در سالن همایش‌های بین‌المللی سازمان صدا و سیما واقع در بزرگراه چمران در حال برگزاری است و تا غروب فردا(دوشنبه) ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها