یکشنبه ۲ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۶
«مباني مدل‌سازي دو بعدي ذخائر معدني» منتشر شد

انتشارات دانشگاه امیر‌کبیر کتاب «مباني مدل‌سازي دو بعدي ذخائر معدني» رابرای استفاده دانشجویان مهندسی معدن و علاقه‌مندان این حوزه منتشر کرد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در فرآيند معدن‌كاري، مدل‌سازي كانسار را مي‌توان حلقه اتصال اكتشاف و استخراج دانست. پس از آنكه عملیات پي‌جويي و اكتشافات مقدماتي نتايج اميدواركننده‌اي را ارایه داد و عمليات اكتشاف تفصيلي انجام گرفت، نتايج مرحله اكتشاف بايد به شكلي مناسب گزارش و به مهندس استخراج معدن براي طراحي و بهره برداري از كانسار ارایه شود.

کتاب «مباني مدل‌سازي دو بعدي ذخائر معدني» نیز به قلم مجید عطایی‌پور نیز برای کمک به فعالان این حوزه نگاشته شده است.

مجموعه داده‌هاي اكتشافي از كانسار (شامل داده‌هاي حاصل از ترانشه‌ها، گمانه‌ها، چاه پيمايي‌ها، نمونه برداري‌ها، آناليزها و مانند آن‌ها) در ذهن زمين شناس به مدلي مبدل مي‌شود كه بايد به مهندس معدن انتقال يابد.

مدلي كه بدين ترتيب ساخته مي‌شود و ممکن است توصيفي، هندسي، عياري، اقتصادي يا مانند آن باشد که زبان مشترك مهندسان اكتشاف و استخراج بوده که به‌طور سنتي، اين مدل‌ها در گزارش نهايي اكتشاف هر كانسار ارایه مي‌شده است.

با ظهور كامپيوترها و لزوم رعايت زبان خاص در ايجاد ارتباط با ورودي‌ها و خروجي‌ها و نيز فرآيندهاي پردازش داده‌ها،‌ محاسبات و تحليل و نتيجه‌گيري آنها، ارایه مدلي از كانسار كه از طريق كامپيوترها توليد و قابل انتقال باشد، متداول و آشنايي با آن جز وظایف مهندس معدن است.

مولف این کتاب، حاصل پژوهش خود را در هشت فصل تدوین کرده است. سیستم، کانسار و مدل‌سازی، انواع و روش‌های مدل‌سازی کانسار و سازماندهی‌پایگاه‌های داده عناوین سه فصل ابتدایی این کتاب را تشکیل می‌دهد.

عطایی‌پور در ادامه، بررسی ذخایر معدنی، یکپارچه‌سازی‌داده‌ها، مبانی سبکه‌بندی دو بعدی و پارامتر‌های تخمین و همچنین محاسبه و گزارش شبکه را در کنار نمایش شبکه، پیش‌روی مخاطبان قرار داده است.

انتشارات دانشگاه امیر‌کبیر کتاب «مباني مدل‌سازي دو بعدي ذخائر معدني» را با شمارگان 500 نسخه‌ای و با قیمت 13‌هزار و دویست تومان راهی نشر دانشگاهی کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها