دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۷
امیدواریم در دولت دکتر روحانی، ادب و هنر انقلاب شأنی به‌سزا یابد

رییس حوزه هنری ضمن تشكر از تلاش‌های دولت‌های نهم و دهم، به رییس جمهوری منتخب تبریك گفت و عنوان كرد: دكتر روحانی را به عنوان یك شخصیت فرهیخته می‌شناسیم كه از حوزه علوم انسانی برخاسته‌اند و امیدواریم در دولت ایشان، ادب و هنر انقلاب اسلامی شأنی به‌سزا یابد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از پایگاه خبری انتشارات سوره مهر، مراسم قدردانی از زحمات کارکنان این انتشارات در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، صبح امروز (27 خرداد 1392) در تالار مهر حوزه هنری با حضور محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری، محمد حمزه‌زاده مدیر انتشارات سوره مهر، علیرضا قزوه مدیر مركز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و ناصر فیض مدیر دفتر طنز این حوزه برگزار شد.

در این مراسم که با حضور کارکنان انتشارات همراه بود، محسن مومنی شریف در سخنانی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و ضمن تشکر از زحمات کارکنان سوره مهر در بیست و ششمین نمایشگاه کتاب، نقش این انتشارات در نمایشگاه امسال را ستود و گفت: سوره مهر در بیشتر ادوار نمایشگاه‌های کتاب موفقیت‌هایی را کسب کرده اما امسال به دلیل مسایل اقتصادی این انتشارات توانست موانع را برداشته و حضور پرفروغی در نمایشگاه امسال داشته باشد. در واقع سوره مهر امسال توانست بیش از سال‌های گذشته در نمایشگاه کتاب حضور درخشانی داشته باشد و تحسین مقام معظم رهبری را در پی داشته است.

مومنی ادامه داد: خوشبختانه رویکرد فرهنگ سازمانی در انتشارات سوره مهر کاملا نمایان است به طوری که مشتریانی که به غرفه انتشارت می‌آمدند همدلی را در بین کارکنان انتشارت احساس می‌کردند و این همدلی مدیون فعالیت تمام کارکنان انتشارات از آقای غفاری گرفته تا آقای حمزه‌زاده بوده است.

رییس حوزه هنری همچنین گفت: سوره مهر به عنوان ناشر بخش كتاب حوزه هنری، در سالی كه گذشت در میان ناشران عمومی هم از لحاظ تیراژ و هم از نظر ریالی نخستین بود. این نشان از واقعیت افتخار آمیزی دارد و آن این كه اقبال مردم به آثار ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بی نظیر است. هر روز كه پیش‌تر می‌رویم به این اشتیاق و اقبال افزوده می شود. این همان حقیقتی است كه رهبر معظم انقلاب اسلامی اخیراً در دیدار با همكاران حوزه هنری به آن اذعان داشتند و فرمودند ادبیات مقاومت و انقلاب اسلامی كشور را از ادبیات وارداتی بی نیاز كرد.

مومنی با تاكید بر این ادبیات ایران به جهان، از مسیر ادبیات انقلاب اسلامی معرفی خواهد شد، اظهار كرد: رؤیای این كه ادبیات معاصر ایران در جهان ادب و هنر، جایگاه مناسب خودش را پیدا كند، آرزوی حداقل پنجاه ساله نویسندگان ایرانی است اما با همه كوشش‌های فردی و سازمانی صورت گرفته، ادبیات داستانی و شعری معاصر ما، نه جایگاهی در حد و اندازه سرزمین فردوسی و سعدی و حافظ، بلكه به اندازه ملل و فرهنگ‌های كوچك آمریكای لاتین هم جلوه و رونقی نداشته است.

وی گفت: بارها از زبان بعضی از مترجمان آمریكایی شنیده‌ام كه گفته‌اند، ادبیات داستانی شما، بومی شده و ترجمه شده كارهای خود ماست. به قول پرفسور اسپراكمن «دلیلی ندارد مخاطب جهانی وقتی كه به اصل دسترسی دارد، بدل را انتخاب كند.» واقعیت این است كه در صد و پنجاه سال اخیر و مخصوصاً بعد از مشروطیت، جامعه روشنفكری ما، چنان شیفته فرهنگ و تمدن غرب شدند كه سبب همه پیشرفت ها را، چنان كه تقی زاده گفته بود، از فرق سر تا نوك پا تقلید از اروپا و غرب دانستند.

او ادامه داد: در چنان فضایی ادبیات داستانی و شعر جدید ما شكل گرفت اما هیچ وقت مورد توجه عموم مردم و توده‌ها واقع نشد. چون مردم و فرهنگ ایرانی در آن جایی نداشتند و اگر هم بود من باب تمسخر و سرزنش آن بود. این كه امام خمینی (ره) در اول انقلاب خطاب به برخی از نویسندگان و روشنفكران فرمودند که ضربه‌ای كه قلم‌های شما به اسلام زد، سرنیزه های رضاخان نزد، اشاره به همین حقیقت تلخ در تاریخ روشنفكری ایران است.

مومنی با بیان این كه ادبیات انقلاب اسلامی، مخصوصاً شاخه پر طراوت و پر ثمر آن ادبیات دفاع مقدس، ادبیاتی است اصیل كه ما به ازای خارجی ندارد، اظهار كرد: این ادبیات تولد یافته از فرهنگ و معارف ایرانی شیعی است. پیش از این ما در جنگ های‌ملی مان، حداقل در دویست سال اخیر، با افتخاری روبه‌رو نیستیم كه مایه مباهات عموم مردم باشد. شاید علت این كه جنگ‌های گذشته ایران وارد ادبیات و فرهنگ مردم، نشد، به دلیل همین بی افتخاری آن‌ها باشد.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با كاركنان دفتر‌های ادبیات انقلاب اسلامی و ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری، گفت: رهبر معظم انقلاب هم در آن دیدار تاكید كردند كه در جنگ‌های دیگر و مخصوصاً كشورهای دیگر هم فداركاری و قهرمانی وجود دارد اما بین قهرمانان ما و آنان فرق‌هایی است كه باید در حوزه هنری به این تمایزات نیز پرداخته شود. در آنجاها هم فداكاری هست اما فداكاری ما كه در فرهنگ اسلامی از آن به ایثار یاد می‌شود، ماهیتاً با فداكاری آنان متفاوت است. یكی از این تمایزات بی‌شك مربوط به انگیزه قهرمانان است.

رییس حوزه هنری گفت: در میان وجوه مختلف ادبیات انقلاب اسلامی، خاطره بیشتر از سایر قالب‌ها مورد اقبال مردم قرار گرفته است و این خود یكی از دستاوردهای مكتب ادبیات و هنر انقلاب است چون پیش از این خاطره در خدمت سران و مقامات سیاسی بود اما به همت انقلاب همه مردم ما صاحب خاطره شدند. این یكی از ویژگی‌های مردمی ادبیات ماست و نشان می‌دهد كه ادبیات دفاع مقدس ساخته و پرداخته ذهن اشخاص نیست بلكه برگرفته از واقعیت‌هاست و اصلاً خود واقعیت است.

مومنی تصریح كرد: البته تا رسیدن به ایده‌آل‌هایمان مسافتی طولانی در پیش داریم اما این جاده، صاف و هموار است. از مسیر پر سنگلاخ و پر پیچ و خم گذشته‌ایم. ما سرمایه‌های گران قیمتی داریم كه الحمدلله قدرشان را می‌دانیم.

وی با اشاره به این كه زمانی تیراژ كتاب هزار و چند نسخه بود، گفت: رهبر معظم انقلاب در آن زمان فرمودند باید تیراژهای شما به ده‌ها هزار برسد كه الحمدلله از این گذشته‌ایم و تعداد قابل توجه كتاب‌های حوزه هنری به صدها هزار رسیده است. ایشان اخیراً فرمودند باید به تیراژهای میلیونی فكر كنید و حتماً به لطف و تفضل الهی این اتفاق خواهد افتاد. ما اینك ساز و كارهای رسیدن به این چشم‌انداز را فراهم می‌كنیم. برای كشوری با ملت مؤمن و فرهنگ‌مدار، با این درصد از سواد و تحصیلات عالیه، رسیدن به این افق نزدیک است.

وی افزود: باید فرآیند رسیدن كتاب به دست خواننده، سهل شود. هنوز در بیشتر شهرهای كشور كتاب‌فروشی حرفه‌ای وجود ندارد.

مومنی با اشاره به تاكید رهبر معظم انقلاب مبنی بر ایجاد قرارگاه نشر در حوزه هنری، عنوان كرد: امیدوارم با همكاری سایر نهادها و مخصوصاً دولت محترم فعلی و دولت جدیدی كه ان شاءالله تا چند ماه آینده مستقر خواهد شد، این اتفاق زودتر بیفتد.

رییس حوزه هنری ضمن تشكر از تلاش‌های دولت های نهم و دهم، به رییس جمهوری منتخب تبریك گفت و عنوان كرد: دكتر روحانی را به عنوان یك شخصیت فرهیخته می‌شناسیم كه از حوزه علوم انسانی برخاسته‌اند و اهمیت این فرمایش رهبری را كه می‌گویند ادبیات دفاع مقدس و انقلاب، كشور را از ادبیات وارادتی بی‌نیاز كرد، خوب می‌داند. اهمیت این دستاورد در نوع خودش، كمتر از دستاوردهای حوزه علوم و فنون نیست، بلكه برای اهلش به مراتب بیشتر هم هست. امیدواریم در دولت ایشان، ادب و هنر انقلاب اسلامی شأنی بسزا یابد.

وی ادامه داد: روحانی از باورمندان آرمان‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است. ایشان هم در دوران ستم شاهی در مبارزه حضور داشته‌اند و هم در دوران دفاع مقدس از اركان فرماندهی جبهه‌های حق علیه باطل بوده‌اند.

در ادامه این جلسه محمد حمزه‌زاده مدیر عامل انتشارت سوره مهر گفت: سوره مهر شاخه‌ای از حوزه هنری است كه سبز و پربار است و به مراكز تولید و محتوای حوزه هنری وصل است. در پررنگ شدن ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، زحمات همكاران دیگر خود را در مراكز موسیقی، هنرهای نمایشی، توسعه سینمایی، آفرینش‌های ادبی و ... كمرنگ نمی‌كنیم چرا كه در تولید كتاب‌های خوب و درجه یك تلاش‌های بسیاری كرده‌اند و به این دلیل كه جای خالی این گونه كتاب‌ها احساس می‌شد، توجه بیشتری به این دست كتاب‌ها شد و رهبر معظم انقلاب هم بر این موضوع تاكید زیادی داشتند.

همچنین علیرضا قزوه و ناصر فیض نیز در این مراسم اشعاری را برای حاضران قرائت کردند.

در پایان این مراسم محسن مومنی شریف، رییس حوزه هنری با اهدای لوح تقدیری به محمد حمزه‌زاده، مدیر انتشارات سوره مهر از زحمات این انتشارات قدردانی نمود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها