یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۰
علی‌آبادی: «سحرگاه با شیطان» نخستین منبع تئاتر پداگوژی در ایران است

همایون علی‌آبادی، منتقد و پژوهشگر تئاتر، عصر امروز در جلسه نقد مجموعه نمایشنامه «سحرگاه با شیطان» نوشته عبدالرضا فریدزاده و اثر برگزیده نوزدهمین دوره جایزه کتاب فصل گفت که این کتاب نخستین منبع علمی تئاتر «پداگوژی» در ایران است و پیش‌تر در این حوزه تنها، صمد بهرنگی تلاش‌هایی کرده بود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جلسه نقد مجموعه نمایشنامه «سحرگاه با شیطان» نوشته عبدالرضا فریدزاده، عصر امروز، یکشنبه، 26 خرداد، با حضور مولف کتاب عبدالرضا فریدزاده، همایون علی‌آبادی و دبیر علمی نشست، مهبود مهرنوش در سرای اهل قلم برگزار شد. 

علی‌آبادی در این جلسه گفت: نمایشنامه‌های فریدزاده در زمره نخستین آثار تئاتر پداگوژی در ایران است. پداگوژی آموزش تئاتر به کودکان و نوجوانان است و پیش از این کتاب، در ایران و در این حوزه، پژوهش خاصی صورت نگرفته بود. 

وی افزود: حسن دولت‌آبادی، مدرس دانشگاه و نمایشنامه‌نویس حدود 10 جلد مجموعه نمایشنامه در این حوزه کار کرد که به نظر من چندان مناسب نیست و به قوت آثار فریدزاده نمی‌رسد. در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی ایران نیز صمد بهرنگی تلاش‌هایی در این زمینه داشت. 

این منتقد و پژوهشگر حوزه تئاتر در ادامه با اشاره به لزوم استفاده از قابلیت‌های تئاتر در راستای آموزش به کودکان گفت: فریدزاده در این مجموعه نمایشنامه، مفاهیم والای دینی و ارزشی را با استفاده از تئاتر و به زبانی کاملا ساده و نه سطحی، به کودکان آموزش می‌دهد. از این منظر «سحرگاه با شیطان» مانند «داستان راستان» شهید آیت‌الله مرتضی مطهری است. مرحوم استاد مطهری نیز در «داستان راستان» مفاهیم دینی را با زبانی ساده در قالب داستان روایت می‌کند. 

علی‌آبادی در ادامه با اشاره به این نکته که «سحرگاه با شیطان» باید در مدارس کشور تدریس شود، گفت: فریدزاده برای نگارش این کتاب از تکنیک‌های ویژه‌ای چون تکنیک‌ »تئاتر اپیک» ابداعی توسط برتولت برشت، نمایشنامه‌نویس و کارگردان شهیر آلمانی استفاده کرده است. این کتاب برای آموزش به کودکان کتاب مهمی است و وزارت آموزش و پرورش باید از این کتاب حمایت کرده و نسخه‌هایی از آن را برای ارسال به مدارس خریداری کند. 

همچنین علی‌آبادی در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت: فریدزاده در این کتاب به خوبی هرچه تمام‌تر از برخی اشعار مهدی اخوان ثالث، احمد شاملو و فروغ فرخ‌زاد در راستای هدف آموزشی خود بهره برده است. چنین کتاب‌هایی تئاتر کودکان و نوجوانان در ایران را از بن‌بست کنونی خارج می‌کند. 

عبدالرضا فریدزاده نیز در این جلسه درباره هدف خود از انتشار کتاب «سحرگاه با شیطان» گفت: شغل من معلمی در مدارس بود و با توجه به این مساله، تا به امروز نمایش‌هایی بسیاری را به صورت کارگاهی با بچه‌ها کار کردم. متن این نمایش‌ها با اقتباس از ادبیات کلاسیک ایران و فرهنگ فولکلور به دست آمد. 

وی افزود: از اجرای این نمایش‌ها در حدود 60 متن به دست آمد که من آن‌ها را برای نظرخواهی به دوستان صاحب‌نظرم در حوزه تئاتر دادم. آن‌ها از این 60 عنوان، چیزی در حدود 22 نمایشنامه را برای چاپ همراه با اصلاحیه‌هایی انتخاب کردند و این کتاب حاصل این تعامل است. 

فریدزاده در ادامه با اشاره به فداکاری انتشارات «کتاب نیستان» در راستای انتشار نمایشنامه ایرانی، گفت: کتاب نیستان، در زمینه انتشار نمایشنامه بسیار خوب عمل می‌کند. نمایشنامه ایرانی در این روزها فروش چندانی ندارد و از این منظر کار این ناشر فداکاری است. من و سید مهدی شجاعی، مدیر محترم این انتشارات همکلاسی بودیم. ایشان خود از خانواده تئاتر ایران است و این کتاب را به خاطر خدمت به نظام آموزش و پرورش ایران منتشر کرد. 

همچنین مهرنوش، دبیر جلسه درباره نوشتن برای کودکان گفت: تئاتر ایران مدام از نبودن نویسنده اختصاصی نمایشنامه برای کودکان رنج برده است. این در صورتی است که پایه‌های رشد و توسعه هر کشوری بر اساس آموزش درست به کودکان و نوجوانان شکل‌ می‌گیرد. من سوالم از آقای فریدزاده این است که آیا نگارش و اجرای این آثار تنها در راستای شغل معلمی بوده است یا این‌که دلایل دیگری وجود دارد؟ 

فریدزاده در پاسخ به این سوال گفت: عشق من معلمی است و من تنها برای آموزش کودکان کشورم به این مهم اقدام کردم. ادبیات کلاسیک ایران سرشار از مضامین و مفاهیم بینشی درست است و باید این مفاهیم را به کودکان آموزش داد. تئاتر بهترین روش آموزشی در این حوزه است. 

مجموعه نمايشنامه «سحرگاه با شيطان» نوشته عبدالرضا فريدزاده در سال 1390 با شمارگان دوهزار و 200 نسخه و قيمت 9 هزار تومان از سوی انتشارات كتاب نيستان روانه کتابفروشی‌ها شد. 

لازم به ذکر است که این کتاب در نوزدهمین دوره جایزه کتاب فصل (اسفند 1390) به عنوان اثر شایسته تقدیر در بخش هنر معرفی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط