دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۶
اتحادیه:بگذاریم همه سلیقه‌ها ابراز نظر کنند

منصوره اتحادیه، تاریخ‌نگار و مدیر نشر تاریخ درباره برنامه‌های فرهنگی دولت آینده گفت: ناشران مسایل و مشکلات مشترکی دارند اما در حوزه تاریخ مساله ممیزی بسیار مهم و تاثیرگذار است. باید اجازه دهیم آثار همه سلیقه‌ها در این حوزه منتشر شوند تا مخاطب درباره درستی و نادرستی آن‌ها تصمیم بگیرد.-

منصوره اتحادیه در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره نشر کتاب‌های تاریخی گفت: ناشران کتاب‌های حوزه تاریخ بیش از هر چیزی از ممیزی در کتاب‌های این حوزه در رنج هستند. متاسفانه در شورای ممیزی هیچ دستور‌العمل مکتوبی درباره نوشته‌ها و عکس‌ها وجود ندارد و این باعث دشواری در شیوه نگارش و تدوین کتاب‌هاست.

مدیر نشر تاریخ افزود: تمامی ناشران مشکلات مشترکی مانند گرانی کاغذ و انتظار برای دریافت مجوز نشر دارند که این مساله باعث کاهش شمارگان کتاب‌ها و افزایش قیمت آن‌ها شده است. باید تلاش شود که مدت زمان ممیزی کاهش یابد تا سرعت انتشار بیشتر شود و ناشر بتواند کتاب‌های متعددی را به ‌چاپ برساند.

این تاریخ‌نگار ادامه داد: برای مجوز هر کتاب بیش از 9 ماه باید در صف انتظار ماند و این مساله اشتیاق نویسنده و ناشر را از بین می‌برد. نخستین مطالبه از دولت جدید، علاوه‌بر کاهش هزینه چاپ و کاغذ، تدوین دستورالعمل بررسی کتاب‌ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی درباره ممیزی کتاب‌های تاریخی نیز گفت: تاریخ برداشتی شخصی است اما هنگام ممیزی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعیین‌کننده خوب یا بد بودن محتوای کتاب است و این امر سلیقه‌ای انجام می‌شود در حالی‌که در این حوزه نویسنده تنها کتابی را می‌نویسد و مخاطب درباره درست یا نادرست بودن کتاب قضاوت می‌کند. این مساله که مسوول ممیزی به‌جای مخاطب تصمیم می‌گیرد کار درستی نیست.

اتحادیه درباره دیگر درخواست‌های ناشران بیان کرد: ارفاق در قیمت‌گذاری بازار برای ارسال کتاب به شهرستان‌های کوچک‌تر و دورتر نیز امر مهمی برای ناشران به‌شمار می‌رود. برای این امر علاوه‌بر برپایی نمایشگاه‌های استانی و شهرستانی، نیاز است با کاهش هزینه‌ها و کمک به ناشر از طریق یارانه و باز گذاشتن دست آن‌ها به وضعیت فروش در چنین شهرهایی کمک کنیم.

منصوره اتحادیه، متولد 1312 تهران، تاریخ‌نگار، نویسنده، استاد دانشگاه و مدیر نشر تاریخ است. وی کتاب‌ها و مقاله‌های بسیاری مانند کتاب «مرآت البلدان ـ اعتماد السلطنه»، «خاطرات و اسناد حسینقلی‌خان نظام‌السلطنه مآفی»، «نامه‌های یوسف مغیث‌السلطنه»، «پیدایش نشر تاریخ و تحول احزاب سیاسی در مجلس سوم»، «خاطرات تاج‌السلطنه» و «پیدایش و تحول احزاب سیاسی مشروطیت، دوره‌های یکم و دوم مجلس شورای اسلامی» را تدوین و تالیف کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها