یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۷
منتظری: برای انس اقشار مختلف جامعه با کتاب تدابیر لازم اندیشیده شود

غلامرضا منتظری، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان گفت: شایسته است رییس جمهوری منتخب ایران برای انس روزافزون اقشار مختلف جامعه با کتاب، تدابیر و سیاست‌های لازم و کاربردی بیندیشد.-

منتظری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: تحول در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مستلزم ایجاد تحول در حوزه فرهنگی است؛ چرا که مقام معظم رهبری همواره بر این نکته تاکید دارند که مبدا همه خوشبختی‌ها و بدبختی‌ها به فرهنگ برمی‌گردد.

وی در ادامه سخنانش گفت: در این راستا مدیریت ارشد اجرایی کشور باید به حوزه فرهنگ به عنوان یک عرصه اولویت‌دار بنگرد تا فرهنگ در سراسر اجتماع و عرصه‌های مختلف آن ظهور و بروز معنادار داشته باشد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان افزود: ما پیرو مملکتی هستیم که اعجاز جاویدان آفریننده هستی در قالب کتاب ارایه شده و در آن کتاب، به قلم و میراث ماندگارش سوگند یاد شده است. همچنین در این اثر جاویدان الهی به صاحبان خرد، اندیشه و تفکر برتری داده شده است. بنابراین بسیار ارزنده به نظر می‌رسد تا با فراهم کردن زمینه‌های انس بیشتر مردم با کتاب، مطالعه مفید در جامعه را رواج دهیم.

منتظری در پاسخ به این سوال که برای فراهم شدن زمینه‌های انس بیشتر اقشار مختلف جامعه با کتاب در دولت جدید چه راهکارهایی ارایه می‌کنید؟ گفت: برای تحقق این امر باید در وهله نخست امکان خرید کتاب برای قشرهای مختلف جامعه تسهیل شود. بنابراین لازم است در راستای کاهش بهای کتاب و افزایش قدرت خرید مردم گام برداریم؛ به‌گونه‌ای که گروه‌های سنی مختلف منطبق با نیازهای خویش به خرید کتاب رغبت نشان دهند.

وی ادامه داد: بسط و گسترش نمایشگاه‌های کتاب در مقیاس ملی از دیگر راهکارهای انس بیشتر مردم با کتاب محسوب می‌شود. چرا که هر نمایشگاه در حکم سفره رنگارنگ معنوی است که نیاز روحی و فکری جامعه را برآورده می‌کند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان افزود: شایسته است دولت جدید در راستای حمایت بیش از پیش از نویسندگان، مولفان و محققان به‌ویژه نویسندگان متعهد، متخصص و نسل جوان که سرمایه آینده کشور به شمار می‌آیند، به طور جدی گام بردارد.

منتظری در پاسخ به این سوال که ترویج فضاهای فرهنگی مانند کتابخانه‌ها تا چه اندازه در ترویج فرهنگ مطالعه مفید موثر خواهند بود، گفت: به‌یقین توسعه این فضاها به‌ویژه کتابخانه‌های تخصصی، کتابخانه‌های مرکزی و کتابخانه‌های روستایی و تجهیز آن‌ها با تازه‌های نشر در تحقق فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر «ترویج نهضت مطالعه مفید» موثر خواهد بود. در این راستا تلاش دولت‌های نهم و دهم قابل تحسین و شایسته تشکر است اما با توجه به رسالت و مسوولیت خطیر فرهنگی ملت ایران لازم است به این سیر صعودی قوت بیشتری بخشیده شود تا سرانه مطالعه در جامعه به حد استانداردهای جهانی بلکه فراتر از آن برسد.

وی در پاسخ به این سوال که دستگاه‌ها و سازمان‌های فرهنگی کشور چگونه می‌توانند از ترویج کتاب سازی در جامعه جلوگیری کنند؟ اظهار کرد: شایسته است دستگاه‌های فرهنگی کشور به‌ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس نیازهای فکری و فرهنگی جامعه و با انتشار یک فراخوان عمومی محققان، پژوهشگران و مولفان را به خلق آثار مورد نیاز جامعه ترغیب کنند به‌گونه‌ای که هر کتاب برای پاسخگویی به یکی از نیازهای اساسی جامعه در عرصه فرهنگ به رشته تحریر در آید و شوق و رغبت درونی جامعه هدف را افزایش دهد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان در پایان توضیح داد: محققان، پژوهشگران و مولفان باید بیش از پیش در تولید آثار فاخر مربوط به گروه سنی کودک و نوجوان به ویژه آثار مرتبط با حوزه‌‌های اعتقادی و باورهای دینی تلاش کنند چرا که آینده کشور در دستان این گروه سنی است. باید شرایط به‌گونه‌ای باشد که وقتی نوجوانان و جوانان وارد جامعه می‌شوند به اندازه کافی با عناوین جذاب و علمی مورد نیاز خود مواجه شوند و حق انتخاب داشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط