چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۸
تولید 70 عنوان کتاب سندی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران

غلامرضا عزیزی، معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: از ابتدای سال 1370 تا کنون 70 عنوان کتاب سندی تولید شد. این کتاب‌ها ابتدا به صورت جزوه و سپس کتاب‌های سندی آرشیوی، تهیه شدند.-

عزیزی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: بخشی از کتاب‌های سندی بر اساس اسناد سازمان منتشر شده و برخی دیگر کتاب‌هایی هستند که پژوهشگران و محققان از بیرون سازمان بخشی را گزینش کرده و چاپ کردند.

وی اظهار کرد: سازمان اسناد نخست به صورت داخل سازمانی و جزوه با شمارگان محدود شروع به انتشار اسناد کرد و سپس از سال 1364 کتاب‌های اسنادی به صورت آرشیوی تولید شدند.

معاون اسناد ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به اوج فعالیت تولید کتاب‌های سندی در سال 1382 گفت: در این سال کتاب سندی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با عنوان« تاریخ طب و طبابت در ایران به روایت اسناد» به کوشش محسن روستایی برنده جایزه کتاب سال شد.

عزیزی با اشاره به چاپ 70 عنوان کتاب سندی از سال 1370تا کنون گفت: از شاخص‌ترین اسنادی که تبدیل به کتاب شدند، می‌توان به چاپ اسناد جنگ‌جهانی دوم از سوی بهروز قطبی در دهه 70 اشاره کرد.

وی درباره حوزه‌های شاخص چاپ کتاب‌های سندی گفت: کتاب‌های اسنادی در گرایش‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، روابط خارجی، هنری و خاطرات منتشر می‌شوند.

عزیزی درباره شاخص ترین کتاب‌های سندی این حوزه‌ها اظهار کرد: کتاب‌ شش جلدی «اسناد مشاهیر معاصر ایران»، چاپ کتاب‌هایی درباره روابط ایران با ترکیه و فرانسه، گزیده نمایش در ایران، اسناد احزاب سیاسی، اسناد مطبوعات، چاپ خاطرات ناصرالدین‌شاه؛ نصرالله التزام شهریور 1320، از دیدگاه دربار برای مرحوم عباسی و اسناد نیما یوشیج از نمونه‌های شاخص در حوزه‌های کتاب‌های اسنادی هستند.

معاون اسناد ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران درباره کتاب‌های سندی در نوبت چاپ این سازمان عنوان کرد: مجموعه پنج جلدی در حوزه آموزش مدیریت اسناد الکترونیکی، مجموعه شیوه‌ نامه‌‌های تنظیم و توصیف اسناد، کتاب‌‌هایی در حوزه تاریخ شفاهی، سیر تطور تشکیلات وزرات امور خارجه، مجموعه مقالات همایش‌ها از  کتاب‌های سندی در درست انتشار هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط