شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۵
«پرتال ایرانی» به روایت ضیایی‌پرور منتشر شد

جدیدترین کتاب حمید ضیایی‌پرور با عنوان «پرتال ایرانی» (تکنولوژی‌های کاربردی روابط عمومی الکترونیک) با نگاهی به مشخصات وب ایرانی، چگونگی ارزشگذاری این وب‌ها بر اساس شاخص‌های گرافیکی، محتوایی و تکنولوژیکی بر ویترین کتابفروشی‌ها نشست.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این کتاب سومین جلد از مجموعه کتاب‌های تکنولوژی‌های کاربردی روابط‌عمومی الکترونیک است که اطلاعات و شاخص‌های استانداردسازی وب‌سایت‌ها و پرتال‌ها را معرفی کرده است.

ضیایی‌پور در مقدمه کتاب خود به انگیزه اصلی خود برای نگارش این کتاب اشاره می‌کند و می‌نویسد: «در 10 سال گذشته داوری بخش وب‌سایت چندین جشنواره روابط‌عمومی با من بوده است، از جشنواره انتشارات روابط‌عمومی‌ها گرفته تا جشنواره روابط‌عمومی‌های برتر صنعت نفت ایران و جشنواره وب‌سایت‌های دانشگاه‌ها و مرکز علمی و پژوهشی وزارت علوم. به همین جهت سعی کردم با مطالعه وضعیت وب‌سایت‌های دنیا و وب‌سایت‌های برتر ایران به شاخص‌هایی برای ارزیابی وب‌سایت‌های ایرانی برسم.»

نویسنده اثر با ارایه مدلی از شاخص‌‌های استاندارد وب در ایران، این شاخص‌ها را به همراه اسناد و ضمایم آن در قالب این کتاب برای مدیران روابط عمومی دستگاه‌های دولتی و خصوصی و تمام کارشناسان و مدیران پایگاه‌های اطلاع‌رسانی در کشور ارایه کرده است.

در این کتاب فهرستی از شاخص‌های گرافیکی و محتوایی و تکنولوژیکی لازم به نسبت قوانین و مقررات و ضوابط موجود در حوزه وب ایران ارایه شده است.

کتاب حاضر در پنج فصل به رشته تحریر درآمده است و مباحثی مانند مبانی و مفاهیم وب‌سنجی، شاخص‌های وب ایرانی، شاخص‌های موجود وب‌سنجی در ایران، قوانین و آیین‌نامه‌ها و مدیریت پرتال‌های سازمانی را در برمی‌گیرد.

در نخستین فصل کتاب با عنوان «مبانی و مفاهیم وب‌سنجی»، موضوع‌هایی مانند وب‌سنجی، وبومتریک، وب‌کوال و تفاوت وب‌سایت و پرتال به صورت تشریحی تعریف شده‌اند.

«شاخص‌های وب ایرانی» عنوان دومین فصل کتاب به شمار می‌آید که در آن شاخص‌های هدف‌گذاری، گرافیکی، محتوایی و تکنولوژیکی در قالب جداولی به هم پیوسته ارایه شده است.

از «شاخص‌های موجود در وب‌سنجی ایران» می‌توان به عنوان سومین فصل کتاب نام برد، در این بخش نویسنده با ارایه نمونه‌هایی از سنجش وب‌سایت‌های مختلف مانند حوزه هنری، شهرداری تهران، جشنواره وب ایران و جشنواره‌ وب‌گاه‌های حمایتی و تسما، مسایل استراتژیک پایگاه‌ وب را معرفی می‌کند.

مجموعه‌ای از آیین‌نامه‌ها و قوانین مختلف دولت و سازمان‌های تخصصی مرتبط با حوزه الکترونیک نیز در چهارمین فصل کتاب با عنوان «قوانین و آیین‌نامه‌ها» گنجانده شده است.

همچنین در آخرین فصل کتاب با نام «مدیریت پرتال‌های سازمانی» درباره اتخاذ ساز و کارهایی برای مدیریت بهینه پرتال سازمانی پیشنهادهای مختلفی ارایه شده است.

چاپ نخست کتاب «پرتال ایرانی» در 176 صفحه، شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای 11 هزار تومان از سوی انتشارات سیمای شرق منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها