یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۰
بحث بر سر سکه جیمز جویس ادامه‌دار شد

یک سکه 10 یورویی که به یاد جیمز جویس ضرب شده و نماینده ادبی جویس تاییدش نمی‌کند، یک مجموعه از مناقشه را ایجاد کرده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)به نقل از ایرلند نیوز، مسوولان بانک مرکزی ایرلند باید می‌دانستند که این سکه 10 یورویی مشکلاتی به بار می‌آورد زیرا هم نقل قولی از «اولیس» دارد که اشتباه است و  هم تصویری از جویس روی آن حک شده که مورد تایید نمایندگان جویس نیست.

مدارک منتشر شده از بانک مرکزی ایرلند نشان می‌دهد که نمایندگان جویس حداقل این دو مشکل را با این سکه دارند و همچنین دولت هم بعد از انتشار این سکه به مشکلاتی برخورده است. طرفداران جویس نیز وقتی متوجه شدند که نقل قول نادرستی از جویس به اشتباه روی سکه نقره حک شده، بسیار خشمگین شدند. 

بعد از انتشار این سکه در ماه آوریل، نوه جویس و مامور اجرایی کارهای ادبی‌اش این سکه را «یکی از بزرگترین توهین‌ها به خانواده جویس که تا به حال در ایرلند انجام شده» نامید. او گفت درباره تصویر روی سکه با او هیچ مشورتی انجام نشده و به هیچ وجه این پرتره شبیه او نیست.

این سکه 10 یورویی که به قیمت 46 یورو ارایه شد، دربرگیرنده خط نخست بخش سوم «اولیس» هست که یک کلمه آن اشتباه درج شده است.

اما بانک هنوز هم اصرار دارد که قصد طراح این سکه «ارایه هنری» از جویس و آثارش بوده و نه یک معرفی ادبی. مدارک همچنین ثابت می‌کند که انتخاب جویس حتی در وهله اول مورد بحث بود. مسوولان رسمی، دو چهره دیگر ادبی یعنی جاناتان سوییفت و ویلیام باتلر ییتس را هم برای سکه در نظر داشتند.

بر خلاف تمام مشکلاتی که پیرامون این ماجرا وجود دارد (و یا شاید دقیقا به خاطر همه این مشکلات)، سکه جویس خیلی سریع تبدیل به یکی از اقلام کلکسیونرها شد. درست یک روز بعد از شروع فروش این سکه بانک اعلام کرد که تمامی 10 هزار سکه تولید شده به فروش رفته است. بانک همچنین از مشتریانش به دلیل علاقه بی‌سابقه شان به این سکه تشکر کرد.

حتی قبل از درگیری‌ها بر سر این سکه نمایندگان ادبی جویس به عنوان افرادی ناسازگار شناخته می‌شدند و پس از به اتمام رسیدن زمان حقوق قانونی آثار جویس در سال 2012، نیویورکر در اعتراض به این کارگزاران، مقاله‌ای چاپ کرد که عنوان آن بود: «آیا جیمز جویس آزاد شده است؟»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها