یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۶
مقالات همایش 15 خرداد تا سه ماه دیگر منتشر می‌شود

جواد منصوری، پژوهشگر تاریخ و از اعضای گروه مهتاب گفت: مقالات ارسالی به دبیرخانه همایش 15 خرداد که بیش از 50 عنوان است تا سه ماه آینده در کتابی با عنوان «مبداء انقلاب» یا «قیام مردم» از سوی موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی منتشر خواهد شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی با همکاری مجمع هماهنگی کانون‌های اسنادی و تاریخ‌پژوهی کشور(مهتاب) قرار بود همایش 15 خرداد را به مناسبت پنجاهمين سالگرد اين نهضت، در خرداد ماه سال جاری برگزار ‌کند، اما این همایش به دلیل برخی مشکلات مالی برگزار نخواهد شد.

جواد منصوری،‌ از اعضای گروه مهتاب درباره مقالات ارسالی به دبیرخانه همایش 15 خرداد به ایبنا گفت: فراخوان همایش شش ماه پیش داده شد و نتیجه آن دریافت بیش از 50 مقاله با موضوع قیام 15 خرداد شد. البته تعدادی مقاله هم به افراد سفارش داده شد.

وی ادامه داد: قرار بود این مقالات در همایش 15 خرداد خوانده شود که به دلیل برگزاری نشدن همایش، مقالات را در قالب کتاب با عنوان «مبداء انقلاب» یا «قیام مردم» منتشر خواهیم کرد.

منصوری افزود: مقاله بنده در این کتاب به تحلیل سخنان امام خمینی (ره) در عصر عاشورای سال 1342 در 13 خرداد آن سال اختصاص دارد که منجر به دستگیری ایشان از سوی نیرو‌های امنیتی رژیم پهلوی شد. مقالات دیگر به مسایل مختلفی مانند زمینه‌‌های اجتماعی قیام 15 خرداد و ‌پیامد‌های خارجی آن پرداخته‌اند و برخی مقالات هم حرف‌های تازه‌ای از این قیام دارند.

وی درباره زمان چاپ این مقالات در قالب کتاب گفت: قرار بود کتاب‌ برای همایش آماده یا خلاصه مقالات به صورت کتاب منتشر شود. به احتمال زیاد مجموعه این مقالات تا سه ماه آینده از سوی موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی منتشر خواهد شد.

جواد منصوری تاکنون دو کتاب با موضوع قیام 15 خرداد منتشر کرده است. نخستین کتاب با عنوان «قیام 15 خرداد» نگاه تحلیلی به این حادثه تاریخی دارد و دومین کتاب «قیام 15 خرداد به راویت اسناد ساواک» است. این اثر در دو جلد و  هزار و 600 صفحه نوشته شد و حوادث را از کودتای 28 مرداد سال 1332 تا سال 1343 با تکیه بر اسناد بازگو می‌کند. چاپ دوم این اثر از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.

چهل‌و‌یکمین کتاب خاطرات تولید شده در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی با عنوان «سال‌های بی‌قرار: خاطرات جواد منصوری» با تحقیق و تدوین محسن کاظمی هم در قطع رقعی و 756 صفحه، با شمارگان دو هزار و 500 نسخه و بهای 299 هزار ریال از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها