یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۹
«ایبنا» در ترویج فرهنگ‌ کتابخوانی پیشتاز است

علیرضا علی‌احمدی، نویسنده و وزیر پیشین آموزش‌وپرورش گفت: کتاب غذای روح است و باید تلاش کنیم آن را با کمترین هزینه به دست مخاطب برسانیم. در این عرصه فرهنگ‌سازی بسیار مهم است که «ایبنا» به‌عنوان تنها خبرگزاری تخصصی کتاب در این زمینه پیشتاز است.-

علیرضا علی‌احمدی به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: امسال نیز مانند سال گذشته با وجود گرانی کتاب‌ها جوانان و نوجوانان استقبال پرشوری از نمایشگاه داشتند. امیدوارم با در نظر گرفتن تمهیداتی در حوزه کاغذ و صنعت چاپ، هزینه‌ها کاهش پیدا کنند تا بتوانیم خوراک روحی مخاطبان را تامین کنیم. یکی از مسایلی که در این حوزه وجود دارد شبکه توزیع است که باید تلاش کنیم با کمترین هزینه، کتاب را به‌دست خوانندگان آن برسانیم.

وزیر پیشین آموزش‌وپرورش درباره فعالیت‌های خبرگزاری کتاب ایران اظهار کرد: معرفی کتاب‌های جدید، تحلیل محتوای کتاب‌ها و ارتباط با اقشار مختلف جامعه در کنار گفت‌وگو از  فعالیت‌های این خبرگزاری است اما پیشنهاد می‌کنم خبرگزاری کتاب با برگزاری مسابقه‌های کتابخوانی و راه‌اندازی فروشگاه الکترونیک کتاب نقش واسط میان ناشر و مخاطب را نیز ایفا کند.
 
وی ادامه داد: این خبرگزاری در فرهنگ‌سازی که وظیفه اصلی رسانه‌هاست پیشتاز است و تاثیر مهمی بر ترویج فرهنگ کتابخوانی و گسترش آن دارد.

علی‌احمدی درباره برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: باید تلاش کنیم نمایشگاه کتاب فراگیرتر شود و پس از پایان هر دوره نمایشگاه نیازسنجی صورت گیرد تا در سالی که در پیش‌روست ناشران و نویسندگان بتوانند براساس آن‌چه مخاطب نیاز دارد دست به انتشار کتاب‌های بیشتر و بهتری بزنند.

این مقام مسوول با ارایه پیشنهادهایی برای بهبود روند نمایشگاه‌های کتاب توضیح داد: نمایشگاه کتاب نیاز به کمیته دایمی و مسوولانی دارد که با مراجعه به اقشار مختلف به ناشران و نویسندگان، نیازهای جامعه را بشناسند. این نیازها در اقشار مختلف متفاوت است و باید آن‌ها را پیگیری کرد. تولید و فروش کتاب همیشه مبتنی ‌بر نیاز جامعه اتفاق می‌افتد.
 
این نویسنده افزود: باید قدرت خرید مردم را بالا ببریم و این کار را به شکل‌های مختلف مانند توزیع عادلانه بن کتاب، کاهش قیمت تمام شده کتاب‌ها، استفاده از کاغذ تولید شده در داخل کشور و کمک به سرمایه‌گذاری در این حوزه انجام داد. از سوی دیگر اعطای وام به ناشران کمک موثری در مسیر انتشار کتاب به‌شمار می‌رود. همچنین، اگر از ناشرانی که در نمایشگاه حاضرند هزینه‌ای گرفته نشود و آن‌ها 20 تا 30 درصد از هزینه توزیع کتاب را به مخاطب تخفیف دهند، مردم می‌توانند کتاب‌های بیشتری خریداری کنند.

 علیرضا علی‌احمدی،  کتاب‌هایی مانند «تصميم‌گيری با معيارهای چندگانه»،‌ «شناخت فرهنگ»، «توصيفی جامع از روش‌های تحقيق» و «برنامه‌ريزی استراتژيک فناوری اطلاعات و ارتباطات» را تالیف کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها