جمعه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۹
شور كودكانه ميهمان غرفه‌هاي كودك و نوجوان شد

بيست‌وششمين دوره نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، در حالي روزهاي پاياني خود را سپري مي‌كند كه غرفه‌هاي كودك و نوجوان نمايشگاه ميزبان شور و هيجان بازديد كودكان و نوجوانان بودند ولي اين غرفه‌ها مانند سال‌هاي قبل همچنان با كاستي‌هاي نمايشگاهي دست و پنجه نرم مي‌كنند.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، يك روز به پايان بيست و ششمين دوره از نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران كه مي‌توان از آن به عنوان بزرگترين رويداد فرهنگي هر ساله كشور نام برد، باقي مانده، اما همچنان كودكان و نوجوانان با شور و شادي كودكانه خود غرفه‌هاي كودك و نوجوان را با هيجان و نشاط درآميخته‌اند.

بسياري از غرفه‌هاي كودك و نوجوان نمايشگاه امسال روزانه ميزبان هزاران بازديد‌كننده بودند و كتاب‌هاي زيادي را به فروش رساندند. 

در كنار فروش كتاب‌ها، بچه‌ها سرگرمي‌هاي ديگري نيز داشتند. غرفه نقاشي، فوتبال دستي بزرگ كه مهره‌هايي بچه‌گانه داشت و برنامه‌هاي سرگرم‌كننده ديگر، روزانه بچه‌هاي تهران و حومه تهران را كه به نمايشگاه‌ آمده‌ بودند، سرگرم كرده مي‌كرد. 

از ابتداي برگزاري نمايشگاه هم، بسياري از نويسندگان و مترجمان مطرح كودك و نوجوان، براي ديدار با مخاطبان خود به نمايشگاه آمده‌اند. پروين علي‌پور، مصطفي رحماندوست، فرهاد حسن‌زاده، عرفان نظر‌آهاري، حميدرضا شاه‌آبادي، جعفر ابراهيمي (شاهد)، شهرام اقبال‌زاده، احمد عربلو، نقي سليماني، سيامك گلشيري، غلام‌رضا امامي، مجيد پوروهاب، جواد محقق و مجيد ملا محمدي از جمله اين نويسندگانند كه در نمايشگاه كتاب حضور پيدا كرده‌اند و بسياري از آن‌ها در نشست‌هاي مختلف علاوه بر بررسي مسايل حوزه ادبيات كودك و نوجوان، به ديدار با مخطبان كودك و نوجوان خود نيز پرداخته‌اند. ضمن اين‌كه امروز، غرفه انتشارات افق ميزبان مصطفي خرامان نويسنده كودك و نوجوان هم بود. 

با وجود استقبال كودكان و نوجوانان و  فروش نسبتا خوب ناشران كودكان و نوجوان و ساير نقاط قوت بزرگترين رويداد فرهنگي كشور، كاستي‌هايي نيز همچنان از نظر دور نمي‌ماند. ‌ 

كودكان و نوجوانان آسيب‌پذيرترين قشر جامعه هستند، اما غرفه‌هاي اين قشر  در نمايشگاه اغلب نسبت به ساير غرفه‌ نمايشگاه از كم‌ترين امكانات رفاهي برخوردار هستند. غرفه‌هايي كه در زير چادرهايي بزرگ ايجاد شده‌اند و از استانداردهاي رفاهي بي‌بهره‌اند.

نفس‌هاي گرم بازديدكنندگان غرفه‌هاي كودك و نوجوان و شور و حرارت بازي‌هاي بچه‌ها، به همراه آفتاب سوزان دومين ماه بهار، فضاي غرفه‌ها و سالن‌ انتشارات كودكان و نوجوانان را بيش از پيش داغ مي‌كند و عرصه را بر مشتاقان كتاب تنگ! 

اين در حالي است كه در سال‌هاي اخير، همواره مكان برگزاري نمايشگاه مساله‌اي بوده كه بسياري از ناشران نسبت به آن انتقاداتي را وارد دانسته‌اند. نبود امكانات رفاهي مناسب، گرما و سرما در نمايشگاه، قرار گرفتن محل برگزاري در مركز شهر، ازدحام جمعيت و بهداشتي نبودن محيط غرفه‌ها، برخي از مسايلي هستند كه ناشران و بازديدكنندگان از آن‌ ناراضي بودند.

با توجه به آن چه گفته و ديده مي شود، همچنان نياز به برگزاري اين نمايشگاه وسيع فرهنگي در مكاني ديگر احساس مي‌‌شود. 

همچنانكه محدود بودن اين نمايشگاه به يك دوره كوتاه 11 روزه در سال، مساله تاكيده شده ديگري از سوي برخي از كارشناسان فرهنگي است كه انتظار مي‌رود با توجه به استقبال مخاطبان از اين نمايشگاه، از سال‌هاي آينده درباره دفعات و يا محل برگزاري نمايشگاه كتاب با تجديد نظرهاي تازه‌تري مواجه شويم. به عنوان مثال برگزاري نمايشگاه‌هاي جداگانه‌اي همچون نمايشگاه قرآن با محوريت كتاب، در حوزه‌هايي چون ادبيات‌ كودك و نوجوان مي‌تواند از آن جمله باشد.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها