جمعه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۴
عطایی: کاش کتاب سیاسی و اجتماعی جامعی از افغانستان عرضه می‌شد

عالیه عطایی، مسوول غرفه« پایتخت فرهنگی جهان اسلام غزنی» گفت: انتشار کتابی‌ جامعی از تاریخ سیاسی و اجتماعی افغانستان و عرضه آن در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مهم‌‌ترین دستاورد کشور افغانستان از نمایشگاه کتاب کشور ایران می‌توانست باشد.-

عالیه عطایی، مسوول غرفه «پایتخت فرهنگی جهان اسلام غزنی» از کشور افغانستان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عنوان کرد: امسال دومین دوره است که در بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران حضور داریم و در این غرفه آثار دانشجویان فرهنگی افغانستان مقیم ایران و همچنین کشور خودمان عرضه می‌شود.

وی افزود: امسال با توجه به تفکیک بخش بین‌‌الملل از شبستان، میزان بازدید‌کنندگان از کتاب‌های این غرفه افزایش پیدا کرده است و این رخداد بزرگ فرهنگی فرصت بسیار مغتنی است که دانشجویان و مردم افغانستان از نظر فرهنگی رشد کنند و در سطح جهان به جز جنگ با ارایه آثار مکتوب شناخته شود.

مسوول غرفه «غزنی پایتخت فرهنگی جهان اسلام» اظهار کرد: نمایشگاه کتاب تهران فرصت بسیار مغتنمی برای معرفی کشور افغانستان در کشور همسایه خود ایران است و ارایه آثاری در حوزه سیاسی و اجتماعی با زمینه‌های قومیت‌گرایی و سیاست‌‌های دولت افغانستان می‌توانست مردم افغانستان را آگاه کند.

عطایی با اشاره به عرضه کتاب‌هایی درباره سیاست‌های دولت افغانستان گفت: کتاب‌هایی د ر زمینه سیاست، اقتصاد، تاریخ و شرایط اجتماعی افغانستان عرضه شده اما در بخش سیاسی آثار این کشور بسیار ضعیف است و  این نمایشگاه فرصت  بسیار مناسبی برای عرضه کتاب‌هایی با موضوع‌سیاست‌های دولت افغانستان بود.

عطایی عنوان کرد: ناشران افغانستانی در بخش انتشار کتاب‌های سیاسی محتاط عمل می‌کنند و باید پیش از هرچیز کتاب تاریخی جامع، کامل و با زبان ساده و روان درباره سیاست و اجتماع کشور افغانستان منتشر شود تا مخاطبان داخلی و خارجی با آن آشنا شوند.

مسوول غرفه «غزنی پایتخت فرهنگی جهان اسلام» اظهار کرد: انتشار کتاب‌ جامعی از تاریخ سیاسی و اجتماعی افغانستان و عرضه آن در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، به عنوان کشور همسایه، مهم‌‌ترین دستاورد کشور افغانستان از نمایشگاه کتاب این کشور می‌توانست باشد.

وی با بیان این‌که نمایشگاه‌های کتاب  خارجی فرصت بسیار مناسبی برای حضور آثار مکتوب کشور‌های جنگ زده است، اظهار کرد: کشور افغانستان همیشه با جنگ و مهاجرت تعریف می شود و این رویداد‌های فرهنگی بهترین فرصت برای ارایه آثار خوب سیاسی و اجتماعی از وضعیت این کشور‌هاست.

وی با انتقاد از وزارت فرهنگ افغانستان اظهار کرد: وزارت فرهنگ افغانستان برای معرفی شهر غزنی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2013 با وجود معرفی از سوی یونسکو اقدام مناسبی انجام نداد هرچند این تصمیم در مدت کوتاهی پیش از شروع نمایشگاه مطرح شد اما  می‌توانست این شهر با کتاب های خوب و پرباری از سوی ناشران افغانی معرفی شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط