پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۴
کتاب «سرباز کوچک امام(ره)» حماسه اقتصادی را نمایان می‌کند

فاطمه دوستکامی، نویسنده کتاب «سرباز کوچک امام(ره)» در نشست «ایثارگران اهل قلم و خلق حماسه‌های سیاسی و اقتصادی» گفت: مخاطب این کتاب زمانی که می‌بیند چگونه امکانات اقتصادی در زمان اسارت رزمندگان ایرانی از ایشان دریغ می‌شود و آنان مقاومت می‌کنند، به خلق حماسه اقتصادی پی می‌برد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ستاد خبری بیست و ششمین نمایشگاه کتاب تهران، نشست «ایثارگران اهل قلم و خلق حماسه‌های سیاسی و اقتصادی» عصر یازدهم اردیبهشت‌ماه 92 با حضور منصور میر، مهدی طهانیان، فاطمه دوستکامی و معصومه رامهرمزی در سالن اصلی سرای اهل قلم بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

در آغاز، منصور میر با اشاره به نامگذاری سال 1392 با عنوان «حماسه سیاسی و اقتصادی» از سوی آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب گفت: ما با برگزاری این نشست از طرف ایثارگران برآنیم تا در سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب در این راستا گام برداریم.

وی افزود: آن‌چه از اهل قلم و اقدامات فرهنگی در عرصه فرهنگی، سیاسی و اقتصادی انتظار می‌رود، این است که افرادی که در سال‌های دفاع مقدس به عنوان پیش‌قراول مطرح بودند، اکنون در جبهه فرهنگی هم حماسه بیافرینند.

منصور میر با اشاره به سه دوره پیاپی برگزاری نشست ایثارگران اهل قلم در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و نیز برپایی غرفه ایثارگران اهل قلم در این سه دوره گفت: امروز ایثارگران در جنگ نرم مبارزه می‌کنند. در سالی که رهبر انقلاب با عنوان «حماسه سیاسی و اقتصادی» مطرح کردند، خلق این حماسه، وظیفه همگانی است.

سپس معصومه رامهرمزی، نویسنده و خاطره‌نویس دفاع مقدس با خواندن بخشی از کتاب «سرباز کوچک امام(ره)» گفت: ادبیات یک ابزار برای انتقال آنچه در جهان رخ داده است، محسوب می‌شود. به‌ویژه پدیده‌هایی که جنبه خلق حماسه‌های اقتصادی و سیاسی دارند. بخشی از این حماسه، به خاطرات اردوگاه‌های اسارت رزمندگان ایرانی در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران مربوط می‌شود.

وی در ادامه کوشید تا مصاحبه‌ای را در جمع حاضران با مهدی طهانیان، راوی و فاطمه دوستکامی، نویسنده کتاب «سرباز کوچک امام(ره)» انجام دهد.

ـ آقای طهانیان شما هنگامی که به اسارت درآمدید چند سال داشتید؟
ـ 14 ساله بودم
ـ چرا همه عراقی‌ها این سوال را از شما می‌پرسیدند؟
ـ برای من خیلی جالب بود! با وجود این‌که زمان جنگ بود و عراق زیر آتش تهیه ایران بود، سربازان و فرماندهان عراق آن‌قدر از به اسارت درآمدن من هیجان‌زده بودند که به سرعت به صرافت تهیه یک دوربین عکاسی افتادند و با من عکس یادگاری می‌گرفتند.
ـ عراقی‌ها می‌خواستند از شما استفاده تبلیغاتی کنند اما شما برای آن‌ها به صورت یک ضد تبلیغ عمل کردید و جهاد دیگری را ترتیب دادید. خاطره خود را از لحظه مصاحبه با آن خبرنگار هندی برای حاضران تعریف کنید.

در ادامه، طهانیان به بیان خاطراتش برای حاضران پرداخت و به نحوه مواجهه‌اش با خبرنگار هندی اشاره کرد. رامهرمزی هم با یادآوری این‌که طهانیان و دیگر اسیران هم سن و سال او پس از انجام مصاحبه مورد شکنجه‌های سخت و سنگین بعثی‌ها قرار می‌گرفتند از دوستکامی، نویسنده کتاب «سرباز کوچک امام(ره)» پرسید: چرا سراغ این ژانر رفتید؟ و دوستکامی پس از اشاره به سابقه فعالیت خود در عرصه ادبیات پایداری گفت: هنگام آشنایی با نشریه «پیام آزادگان» بود که متوجه شدم چقدر این حوزه بکر است و تا چه اندازه حرف برای گفتن دارد؛ البته با توجه به روحیه خاصی که آزادگان در اندک صحبت کردن دارند.

وی درباره دلیل نامگذاری کتاب با عنوان «سرباز کوچک امام(ره)» گفت: از کلیشه‌ها گریزانم و طهانیان هم وسواس خاصی برای انتخاب نام کتاب به خرج می‌داد اما معتقدم در این نام که با توافق راوی انتخاب شد، محتوا بر سوژه اشراف دارد.

پس از این، رامهرمزی در سخنانی با اشاره به مدال‌های جهانی که از سوی جوانان ایران کسب می‌شود، گفت: این کتاب هم همانند کسب مدال‌های جهانی یکی از مصداق‌های حماسه فرهنگی است. پیش از خلق این کتاب، طهانیان را فقط با مصاحبه او با خبرنگار هندی می‌شناختم اما با مطالعه کتاب دریافتم که این ماجرا فقط سر سوزنی از انبوه حماسه‌های خلق شده از سوی این نوجوان بود.

در ادامه این نشست، دوستکامی با اشاره به سن اندک طهانیان در هنگام اسارت گفت: مطالعه کتاب «سرباز کوچک امام(ره)» جنبه‌های خلق حماسه‌های اقتصادی را هم برای مخاطبان آشکار می‌کند. زمانی که می‌بینند نوجوانی که در سنین رشد خود که نیازمند امکانات اقتصادی مطلوب است، بی آن‌که این امکانات را داشته باشد، حماسه سیاسی یا فرهنگی خلق می‌کند.

فاطمه دوست‌كامي خاطرات 9 سال اسارت مهدي طحانيان را در كتاب «سرباز كوچك امام(ره)» نوشته است. این كتاب در قطع وزيري و 925 صفحه با شمارگان دو هزار نسخه و بهاي 276 هزار ريال از سوي نشر پيام آزادگان منتشر شده است و به زودی رونمايي شود.

بيست‌وششمين نمايشگاه بين‌المللی كتاب تهران تا 21 ارديبهشت ماه جاری در مصلاي امام خميني (ره) برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها